onsdag 13. desember 2017

Har du en heks i familien?




Var overskriften i avisa en lørdag i høst.
Og det har vi, opptil flere! I for sommer kom en liten gutt bort til meg da jeg skulle hente barnebarnet mitt i barnehaven. Er du en heks? spurte han. Ja, svarte jeg, en snill en.... Å, kom det fra åpen munn, og to store øyne så på meg. Er du en heks? Ja, vil du at jeg skal trylle deg bort? Neiiiiii.
Jeg er også blitt kalt heks på et kurs da jeg møtte opp med langt, mørkt, flagrende hår. Likheten var nok slående. (Vi har temmelig like stereotyper ang hvordan en heks ser ut). Det var da jeg første gang svarte at jeg er en snill heks.... vanligvis!
En niese av meg kommenterte under den siste feiringa av søsteren min at om vi hadde levd for 400 år siden, hadde vi nok blitt brent på bålet. Så ille tror jeg nok ikke det hadde vært!
Jeg elsker å skremme særlig ungene som kommer på døra under Halloween. Da tar jeg på meg heksehatten og hopper fram med et bøøøøø bak døra når det ringer på. Den som er med på leken, må tåle streken!





Under turen til Peru og Bolivia var et besøk på heksemarkedet en av attraksjonene. Sønnen min var redd jeg skulle handle og få problemer med varene i tollen hjem!
Det var mer enn nok å se, ikke røre... alle de merkelig ingrediensene som var til salgs.
Sortimentet inneholdt diverse remedier som planter, skjeletter, knokler, tenner, farverike væsker, røkelse, tørka frukter, fetisjer og amuletter. Maken har jeg aldri før sett!





Litt av hvert på heksemarkedet i La Paz! Takk for "handelen"....




Har ingen anelse om hva slags dyr dette er, men de hang i taket på flere av bodene. 
Kan dere være lamafostere, dette også, flådd og tørka???




Dekorerte krukker til å oppbevare heksebrygget i...




Handelen gikk for så vidt livlig for seg. Det eneste vi kom hjem med, var en lite grått hjerte med en mann og en dame som holder om hverandre. Angrer på at jeg ikke kjøpte stjerna også...


Ordet heks stammer fra det tyske ordet hexe.
I urgammel folketradisjon fra Mellom-Europa betegner heks en person som benytter overnaturlige krefter for å gjøre skade på naboens avlinger. I denne tradisjonen synes ordet å være et hunkjønnsord og negativt lada.
Men ordet brukes også i positiv betydning. I dag finner vi flere kultiske miljøer som har adoptert heksefiguren og bygd sine egne forestillinger rundt den. Flere ser på seg selv som etterkommere av de historiske heksene. Man forestiller seg da heksene som sterke individer med flere positive egenskaper, slik som visdom og klokskap. «Heks» blir dermed brukt som en hedersbetegnelse. Kilde
Om boka Har du en heks i familien? og omtalen fra biblioteket i avisa:
«Har du ei heks i familien? Nei, svarer du sikkert […] Men om du hadde lett langt bakover i slekten din, kan det hende du hadde funne ei heks likevel. Kanskje ble hun brent på bålet i Norge for fire hundre år siden».
Anne Rimer (død 13. desember 1653) ble beskyldt for å stå bak bybrannen i Fredrikstad samme år og ble på grunn av dette brent som heks.
Etter bybrannen ble hun og søsteren Marte anklaget for hekseri og for å ha forårsaket brannen. Det var mange som vitnet om hennes trolldomsevner, og hun ble dømt til døden. Marte ble frikjent på grunn av mangel på bevis, men ble pålagt å forlate byen. Alt de eide ble solgt, men dette var ikke engang nok til å dekke bøddelens lønn for brenningen.Kilde Kilde
Min tidligere overordna var faktisk i slekt med den siste kvinnen som ble brent på bålet som heks i Østfold.





Og jeg fant den savna tegnemappa mi da jeg rydda inn bøkene i bokskapet igjen, men det var ikke noe ubrukt marmorert ark der jeg kunne bruke til Min miniminnebok-prosjektet/Monthly Makers_ november, bare denne illustrasjonen i marmoreringsteknikk av Heksebrenning fra 1977!



Digitalt museum 
Trolldomsprosessene 
Avhandling
Pinterest

1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.