tirsdag 20. desember 2016

Jeg er tydeligvis ikke alene



om å undre meg over at jula starter så tidlig, og at adventstida er blitt juletid. Hvem pynter lenger med saker og ting i lilla, eller rettere sagt fiolett, ukene før jul? Vet ungdom i dag at det er farven vi forbinder med ankomsten? For advent betyr ankomst!
Jeg ville blitt lei av juletre og hele julestasen om det skulle vare i to måneder til ende.
I flere uker har jeg sett at juletrærne har stått med fulle lys på i stuene bortigjennom.
Her i huset blir det ikke noe ordinært juletre i år, men om så hadde vært, ville det ha blitt pynta lille juleaften og høsta 13. dag jul.
Plasttre holder, men et skikkelig grantre ville vel ha skapt hodebry for vaskehjelpa lenge før
siste frist for å rydde jula bort 13. januar da «tjuende dag Knut jager jula ut», eller varer den helt til påske? For i moderne tid skal jula strekkes i begge ender! Og trenden er blitt å kjøpe ny juletrepynt hvert år, for så å kaste det når treet pakkes sammen. Hvor blir det av gleden ved å hente fram det gamle fullt av minner fra tidligere tider, litt arva og litt hjemmelaga?
De nydelige hekla snøkrystallene fra moren min, skal henge på det lille bordtreet i år!




Fiolett er en virkelig farge og er en del av lysspekteret mens lilla ikke er spektral, men kan brukes for å beskrive farvene mellom rødt og blått.
Tove skriver om adventsfarven på Fargene forteller her.




For å få vite om ungdommen har kunnskap om adventstidas farvesymbolikk, stiller jeg dette spørsmålet i årets julequiz som avdelingen arrangerer siste skoledag.




Og jeg var heller ikke alene på julekonsert med Helene Bøksle i Domkirken i går. Galleriene måtte tas i bruk for å få plass til alle.
Publikum ble minna om å tenne det femte lyset i forkant av sangen Tenn et lys.
Eyvind Skeie har skrevet et femte «Tenn lys»-vers!
Salmedikteren ser for seg at det femte verset kan synges som en konklusjon etter at alle de fire lysene er tent. 

Tenn lys for livets rikdom, for jord og luft og vann!
Tenn lys for fred og vennskap, for barn i alle land!
Må ingen være redde og mangle hjem og brød!
Tenn lys og håp i verden mot fattigdom og nød!


2 kommentarer:

  1. Det må ha vært en vakker konsert. Jeg har droppet jula i år og er på Madeira. Men her er det mer stemning, lys show og konserter ute rett under vinduet vårt på hotellet i Funshall. Ha en flott jul og slapp av med lys og latter!

    SvarSlett
  2. Vi pynter juletreet på sent på lilejulaften, og pynter litt med violett i adventstiden som før :) Vi er vel ikke helt alene om dette, tror jeg? Ha en fin kveld :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.