søndag 14. august 2016

Soli Brug et galleri i de mest fantastiske omgivelser




Men denne gangen viser jeg ingen bilder fra stedet, kun to malerier av Håkon Gullvåg.
Det er en fantastisk utstilling som inngår i Sarpsborg bys 1000-jubileumsfeiring. Maleriene er en del av tre utstillinger, de to andre er i Sarpsborg kirke og Hafslund hovedgård.


Heskesdans/Goya

Motivene er tragisk-komiske med et levende farvespill uten like og et underlig sterkt lys mot mørk og dyster bakgrunn.
Han referer titt og ofte til malerier i kunsthistorien. Både Goya, Zurbaran, Rembrandt, Claesz, Watteau og Manet er tydelige inspirasjonskilder.
Som lærer i kunsthistorie gir det meg mulighet til å koble samtidskunst med tidligere tiders verker. Det skaper en god pedagogisk plattform som jeg utnytter til det fulle. Torsdag møter jeg elevene igjen etter ferien!

Soli Brug på facebook




3 kommentarer:

  1. Vakkert! Ha en fin søndagskveld:)

    SvarSlett
  2. Disse bildene var artige, men jeg liker absolutt ikke hans bilder av de kongelige!
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, Tove, men disse bildene var artige, men med et dystert preg og absolutt verdt et besøk på galleriet!

      Slett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.