torsdag 14. juli 2016

Det ene fører det andre med seg!



Bestemor Justina flytta som skrevet i forrige innlegg, til Rostad rett etter konfirmasjonen i 1899 til Rostad på Rolvsøy ved Fredrikstad, og familien tok navnet Bakker etter torpet Backa i Naverstad hvor de kom fra. I dag la jeg turen om Rostadneset på vei hjem fra Kalnes, og tok noen bilder av stedet de slo seg ned. Hovedhuset er også revet her og ersatta med en enebolig som fremdeles er i familiens eie. Den gamle låven står der ennå, shabby og moden for et eller annet tiltak.
På kirkegården ved Rolvsøy kirke er oldefar Hans Henrik Håkansson og oldemor Inger Mathilda Andersdotter gravlagt i henholdsvis         ?    og      ?     , men gavene deres er borte. Jeg fant imidlertid en grav for en annen gren av etterkommerne. Min tremening  Berit Bakker som tilfeldigvis bor i huset tvers over gata for meg, kan nok fortelle meg hvem det er som ligger her. Det er mest sannsynlig en fetter av pappa, sier min søster som også bor i nærheten av meg. Slekta holder sammen mao. Navnet Henrik er gått i arv etter oldefar!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.