torsdag 4. februar 2016

Skrevet om angst



Si ja til angsetn. Husk at det ligger mye styrke i den. Uten angst ingen læring. Det er faktisk den mest grunleggende, primale egenskapen for alle til å lære.
Utsett deg for de vanskelige situasjonene - gang på gang.
Ta angsten med deg videre og lev med den. Ikke tro at du skal bli kvitt den.
Bare de reddeste lever angstfritt, fordi de aldri utsetter seg for truende situasjoner.
Alle trenger trygghet som base, men husk at energien ligger i angsten.
Utdrag fra en aviskronikk 

Dette er tungt å fordøye for den som har mye angst, men det er vise ord som slett ikke bør avvises.
I arbeidssituasjonen min ser jeg mange unge som plages. Det gjør vondt. Det beste jeg kan være, er et voksent medmenneske som lytter for det er den som plages som må ta et aktivt grep om hverdagen sin. Det er nettopp det som er så vanskelig!
I dag hang jeg opp et innlegg fra verdens beste avvisside, Si;D i Aftenposten. Vi har mye flott ungdom som har velreflekterte meninger, talegaver og skriveferdigheter utenom det vanlige. Den siden inneholder mye velformulert klokskap. Les den!
Se også bloggen http://anti-depresjon.org/angst.html




Denne posten har venta lenge nok nå på å bli presentert. Forholdene er ikke blitt bedre med åra.
Fremdeles er det mange unge som sliter,  jeg møter dem hver dag - og jeg er bekymra for mangel på aktiv hjelp.
Det er altfor lettvint å skrive ut resepter på tabletter og sende dem ut av døra overlatt til seg sjøl.

Dette er forfatteren på you tube!



Kalnes vgs har tatt elevene som sliter, på alvor. Godt initiativ. Les mer, klikk på bildet!



En av mine elever har vært med i en gruppe som har skrevet et teaterstykket om problematikken rundt det å leve under stadig press om å være vellykka , være best, gjøre det rette ol. Sterkt!



Vi ble ført inn i jentas univers, fikk bli en del av hennes redsel, hallusinasjoner, mareritt og angst. En ubehagelig opplevelse.



2 kommentarer:

  1. Kjære deg. Dette er veldig ille!
    Vet du -jeg har skrevet et helt manus om ulike sider ved skjønnhetspress, skolepress, mobbing,oppdragelse etc., men jeg har så langt ikke fått det gitt ut. Hva skal jeg gjøre med det? Kanskje du skal lese manuset?
    Takk for din flotte kommentar på min blogg! En flott ukeslutt ønskes av Tove

    SvarSlett
  2. Ja, angsten har lært oss å unngå livsfarlige situasjoner samtidig som den lar oss oppleve mestring når vi våger å utfordre den. Lett å si for den som lever med den moderate varianten. Tragisk for dem som ikke får hjelp med den uhåndterlige. Bra at du skriver om temaet.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.