mandag 23. mars 2015

Matematikk = Skjønnhet




I innlegget om Hva skaper skjønnhet? svarte jeg blant annet følgende:
*det gylne snitt
* orden
* system
* delings- og mengdeforhold etter geometriske/matematiske prinsipper -se illustrasjon
* regelmessighet
* symmetri

Alt dette er matematikk i bunn og grunn. I dag har jeg vært å hørt og sett på Roger Antonsen snakke om og leke med tall. Her er en smakebit av hva vi lærere og elever fikk oppleve!




Jeg fikk assosiasjoner til både artisjokk og solstjerna da han viste hva gjentatte formler oversatt til kurver, lager av mønstre. Bildet over var illustrasjon til innlegget Dagen i dag - innlegget som forsvant.



Dette minna meg om verdens største frø, faktisk  - se her!





Og dette er sjonglering med baller oversatt til kurver som igjen kan være som en vev!



Dersom triksene blir navngitt med tall, kan de settes sammen på nye måter og vips så er et nytt sjongleringstriks funnet opp!

Jeg har alltid vært fascinert av matematikk, og ble absolutt ikke mindre etter denne timen...



1 kommentar:

  1. Kan tenke meg at du hadde en spennende dag når det var matematikk. Jeg er fullstendig tallblind og matematikk klarte jeg ikke å lære godt. Men sånn var det.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.