søndag 8. mars 2015

Det sublime




Lars Lerins akvareller er hva jeg mener vi kan komme nærmest det sublime. Naturen er vakker, men under hans pensel blir den enda vakrere enn i virkeligheten. Med en sikker, stødig og slepphendt hånd skaper han vidunderlige landskaper med lys og mørke. Han har ferdigheter langt utover hva andre kunstnere har i håndverket - og et spesilet blikk for det som betar oss.




I estetikk, er det sublime (fra det latinske sublīmis) kvaliteten på storhet, enten fysisk, moralsk, intellektuell, metafysisk, estetiske, åndelig eller kunstnerisk. Begrepet refererer spesielt til en storhet hinsides enhver mulighet for beregning, måling, eller imitasjon. Kilde


Fredag i vinterferien kjørte vi 6 timer for å komme til Sandgrunden galleri i Karlstad. Og det var verdt hvert minutt.



I galleriet henger store deler av Lars Lerins akvareller. Det er akvareller med ulike motiv og størrelser, men alle har til felles en helt spesiell skjønnhet.




Raske og litt uvørne penselstrøk framkaller de mest unike kunstverkene på litt avstand.




Han leker med lyset og reflekser, gjerne i litt mollstemte og triste motiver.


Fra Lofoten



Nye akvareller var under montering. Dette er fra 2014/15. En rød periode.



Denne posten er nummer 4 i serien som omfatter skjønnhet.

2 kommentarer:

  1. Så vakre og annerledes bilder! Disse ble jeg virkelig fasinert av. Jeg kjenner ikke Lerins kunst fra tidligere.
    Takk for et flott blogginnlegg!
    En fortsatt god kvinnedag ønskes av Tove

    SvarSlett
  2. Jeg elsker hans akvareller, var der i fjor, men må nok ta meg en sommertur dit når den kommer. Han regnes som vår tids største akvarellkunstner, det påstår iallefall jeg og mine kunstnerbrødre!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.