mandag 23. februar 2015

Ikke postlagt til planlagt tid; Reisplaner uti det blå....



Innlegget som forsvant i utkast- vrimmelen.
Ikke alle planer for 2014 er blitt realisert. Nok en gang ble turen til Hadrians mur utsatt på ubestemt tid, men den ble erstatta med en helt annen tur, lenger vekk, mer eksotisk, nemlig til Sør-Afrika. Dit har jeg egentlig aldri hatt planer om å dra... en invitasjon kom, og jeg er ikke den som sier nei takk til en reise uten om det vanlige. Nobelprisvinner Frederik Willem de Klerk, sjuende og siste president under apartheid-epoken i Sør-Afrika og en viktig brikke i demokratiseringsprosessen sammen med Nelson Mandela, traff oss på hotellet for å snakke om demokratiet og forholdene ellers i Sør-Afrika.Vi var også så heldige å få med oss Dr. Alex Boraine til Robben Island, sannhetskommisjonens leder, under besøket til fengslet der Mandela satt i fangenskap på Robben Island. Lionel Davies var vår guide og sannhetsvitne, en jobb han gjorde glimrende. Han kjente forholdene til bunns ettersom han selv var fange der sammen med Nelson Mandela i sju år. Kilde
Og jeg besteg både Kapp Landet og fascinerende Table Mountain.




En uke i Spania var heller ikke planlagt. Også her kom det en uventa invitasjon som vi absolutt ikke verken ville eller kunne si nei takk til.
Den mest interessante turen i 2014 gikk til Sør-Frankrike med en kollega. Vi besøkte blant annet middelalderborgen Carcasonne som jeg tidligere bare hadde sett bilde av i læreboka, jeg underviser etter. En fin filosofi er å ha vært på de stedene elevene skal lære om, formidlinga blir så mye mer levende da... 
Jeg glemte jo den spennende og eksotiske turen som gikk til Kappadokia i vinterferien. Helt uforglemmelig! 
I år har vi foreløpig ett reisemål, også det veldig spesielt: Peru. Det er lenge til. Hvis det ikke skulle dukke opp enda en uventa invitasjon til et annet reisemål, så blir tida å glede seg lang!
Ellers så står begivenhetene på rekke og rad dette året - både store og små, litt krydder i tilværelsen. Helse og miljø prioriteres, derfor er det med en bismak jeg legger ut på lange reiser. Alle gåturene og sykleturene mine får dessverre ingen betydning når jeg bruker massevis av fossilt brensel på en enkelt flytur. Det er min dårlige samvittighet! Jeg har heller ingen planer om nyttårforsetter i det henseende. Fremdeles står Istanbul og Koriska på ønskelista, og fjernere strøk som Nepal. 

Underlig hvor fort "ting" foranderer seg. I skrivende stund er jeg mer enn nok fornøyd med å være her, sitte i sofaen, har ingen behov for å forflytte meg langt avsted til tross for ferie. Så får heller reiser utsettes og nytes når den tida kommer. Planlegging og forberedelser er som regel halve moroa - det får så være!
God tur til London, Guro. Kanskje blir jeg med neste gang! Hils Kiren.....

4 kommentarer:

  1. Fine reiseplaner, fine reiser, gode opplevelser. Carcassonne har jeg opplevd, fantastisk. Håper du får mange fine turer framover. Peru må være toppen!

    SvarSlett
  2. Har nettopp kommet hjem fra hytta på fjellet i Gudbrandsdalen. 8 dager med nesten bare finvær og fantastiske løyper. Deilige skiturer. Men i dag snødde og blåste det vannrett, så det var egentlig greit å reise hjem. Selv om jeg alltid er lei meg når jeg reiser der fra.
    En reise jeg kunne tenke meg er den som Ingun har beskrevet på bloggen kleppanrova. Den er helt fantastisk. Flere steder i Tyrkia.
    Vi har jo allerede vært på Kanariøyene, så får vi se om det blir mer reising.
    Når det gjelder Blogger's Sunday Walk, må du telle med fine skiturer hele uken for min del. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!

      Vi var på den reisa i fjor, søkeord reise/Tyrkia. Mange poster....Den var fantastisk - og vi hadde sommervær. I år har det vært snø på denne tida i Kappadokia.
      Kunne godt tenkt meg en tur til kalksteinskulpene... og reisene koster jo nesten ingen ting!

      Slett
    2. Bedre å finne fram februar 2014 i bloggarkivet!

      Slett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.