lørdag 3. januar 2015

Friluftsåret 2015 og bloggen min



Fra klatreturen opp til Table Mountain, 
en av de store begivenhetene i 2014 for meg!


Jeg vil markere dette året ved kun å presentere bilder tatt i friluft. Naturen skal få størst oppmerksomhet på bloggen. Det passer også bra til intensjonen med å starte Vilt og vakkert.
Den skulle først og fremst være en blogg om haven som både er vill og vakker på sin måte. Og så var det helt villt at jeg skulle starte en blogg! 
Vinterstid ligger haven i dvale, og jeg henta stoff fra annet hold. Jeg ble nesten avhengig av å publisere et innlegg hver dag. Fram til i dag er det 3547 innlegg totalt med 8803 kommentarer. Tilbakemeldingene fra lesere motiverte meg til å fortsette. Mange har poengtert at jeg formidler interessant kunnskap. Det er jo på en måte jobben min. Det ligger dypt forankra i alt hva jeg foretar meg. Nå har jeg nærmest daglig holdt på i nesten seks år. Det har blitt en dokumentasjon på som det står i overskrifta, hovedinteressene mine. De er kunst og kultur i vid forstand, mytologi, have, natur og etymologi. I tillegg har jeg vært med på en del utfordringer arrangert av andre bloggere. 
Sjøl administrerer jeg Blogger´s Sunday Walk for alle som har muligheten til å bevege seg ute i tråd med Friluftsårets oppfordringer. Det startet frisk med mange deltakere, men interessen har dalt. Merkelig! Det er mange bloggere som er flittige brukere av naturen, så hvorfor det er blitt slik, er et stort spørsmål. Mulig jeg ikke har vært flink til å markedsføre tiltaket godt nok. Siden det bare inviteres til Blogger´s Sunday Walk fire ganger i året, hver årstid, kan det hende det ikke er gått rutine i det, og folk glemmer.
DERFOR ARRANGERES FRILUFTSLIVETS ÅR 2015
En aktiv livsstil og økt bruk av friluftslivet gir ikke bare gode opplevelser, men også bedre helse, bedre humør, og en mye rikere hverdag.
Tema er “Små turer gir store opplevelser”, og kulturminner er i fokus. Kilde 
Det vil jeg være en del av, og jeg håper at flere bloggere slutter seg til aktivitetene som arrangeres.

Innholdet på bloggen er som oftes tekster jeg har samla, oversatt og fletta sammen. Egne tekster handler mest om funderinger og spørsmål jeg vil finne svar på. Da er det greit å ty til bøker, sider på nettet og kilder annet steds fra for så å dele svarene med andre - og for egen del arkivere det på bloggen. Det er blitt en oppslagsblogg. Folk er stadig inne på gamle innlegg. Det er morsomt å følge med på hva som er aktuelt til enhver tid via Live Trafic Feed. Den mest populære posten er G, Skandinavia med 182 treff.
Det er en post med friluftsfoto av steder i nærheten med navn som starter på G, det er Galeien der jeg hver torsdag er med på quiz, det er Glemmen vgs som jeg jobber på, det er Glemmen gamle kirke både mannen min og jeg gifta oss i - og min svigerdatter og sønn det samme 5.juli sist sommer, det er motiv fra Gamlebyen jeg er så glad i - og Glomma, elva som renner forbi og er årsaken til at familien min i generasjoner har bodd her.
Rettelse: Statistikken viser at det aller mest populære innslaget siden bloggen ble oppretta, er Spiselige blomster med 1072 treff. Det er interessant med tanke på Friluftsåret og hva vi kan bruke det til, å lære mer om hva naturen kan by på...

Så oppfordringen er: bli med på neste Blogger´s Sunday Walk 15. februar, del opplevelsene dine den dagen med andre bloggere ved å kommentere på mitt innlegg og legge ved en link!
La meg ta det på engelsk også:
So the challenge is: join next Blogger's Sunday Walk February 15, share your experiences on that day with other bloggers by commenting on my post and attach a link!
In Norway 2015 is "the year of staying outdoor"....





2 kommentarer:

  1. Godt nyttår, og takk for mange gode innlegg og bilder som du har delt. Sitter her med betraktninger for du tok opp noe som jeg har tenkt på lenge. Være mer i bevegelse. 15 feb er notert opp slik at jeg husker å dokumentere det og legge til link.. Tur skal det bli, men ikke bare da men helst burde man være mye ute i naturen og bruke den mer.. Planene er klare..

    Gleder meg til å følge deg gjennom 2015!

    Varm hilsen i fra nord..

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.