torsdag 14. august 2014

Streik




Hvorfor? Se her og her!

Jeg har vært lærer i  40 år, og må kunne si at jeg vet hva det innebærer å være pedagog.
Det er andre gang jeg streiker. Denne gangen synes jeg situasjonen er trist fordi jeg følte mistilliten fra forhandlingspartnerne veldig sterkt. 
Her har jeg undervist og fulgt opp elever så godt jeg har hatt mulighet, brukt tida mi fornuftig og stått på enkelte dager til langt på natt med ansvar og oppgaver uten å tenke på at det har vært utover normal arbeidstid. Det er typisk læreryrket.
Utdanning og oppfølgingsstudier gjennom minst 11-12 år (har nesten mista tellinga) både mens jeg har vært i jobb og i studiepermisjon, har gitt meg en solid plattform.
Jeg utdanna meg til lærer fordi det er et viktig yrke, jeg får jobbe med mennesker og fag jeg syntes er spennende og interessante, og at jeg i tillegg får disponere sommeren spesielt  -til utflukter og reiser, er en bonus gull verdt. Reisene har gitt meg nyttig kunnskap og påfyll til undervisningen. Den er blitt mer levende, for jeg har hatt anledning til å komme med personlige betraktninger og kunne vise til spesielle episoder som har gjort at elevene har fått en tilnærming til stoffet som er unik. Fagene jeg underviser i, er i egenskap takknemlige sånn. 
Kunstmuseer og kultursteder har vært "levende" lærestoff som er formidla videre til elevkull etter elevkull. Sommerkurs for å opprettholde egne ferdigheter i utøvende fag, er det også blitt noen av. Så avspaseringa i august har ikke bare blitt brukt til avslapping, MEN det å hente seg inn, få ny energi og krefter er også nødvendig for å møte elevene med ny giv og engasjement ved starten av et nytt skoleår. 
Og som en kollega påpekte: Vår jobb er oppgavestyrt, vi har tidsfrister vi må forholde oss til gjennom hele skoleåret, og arbeidsmengden varierer fra dag til dag. Hvorfor skal vi ikke få lov til å jobbe fleksibelt og fornuftig hvor enn kontorpulten vår måtte være når andre abeidsgivere i stadig større grad legger til rette for oppgaver utenfor bedriftens fire vegger? Hvorfor?
Må si jeg har brutt streikereglene også ... mandag kveld fikk jeg en sms fra en elev som sa at ho ikke kom første skoledag fordi ho fremdeles er på ferie i Bulgaria. Jeg kunne ikke la være å svare! Vi er tilgjengelige alltid, nesten. Det er en del av jobben vår å holde elevene oppdaterte.

Og den aller siste uttalelsen om at samarbeid i norsk skole er moderat, er fullstendig feil. Vi har allerede timeplanlagt samarbeid, og siden vi jobber flere lærere tett sammen i klassene og på ulike trinn, er samarbeid noe som faller oss helt naturlig. Det som gjør det vanskelig er at vi har ulike timeplaner og har ubunnen tid på ulike tidspunkt i den tida vi kan være på skolen i "ordinær" arbeidstid fram til kl. 15.45. Enkelte har undervisning i 8. time. Derfor er vi nødt til å ta dette på ettermiddagen og kveld, enten ved å være tilstede fysisk sammen eller i digitalte medier, fronter er et godt verktøy i så måte!
Les mer.
Og her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.