tirsdag 19. august 2014

Sagas første krone


Saga må jo få en skikkelig Sagakrone i bunadstil! Riktig nok er dette ikke hennes første krone, men den første jeg hekler....

Kronebord 2
Rosa i midten er ikke med!
Legg opp 99 luftmasker, lag en ring med 1 kjm i 1. lm. 
Neste omg : 1 lm, så fortsett med fm om en metalltråd. Jeg valgte å hekle tre omganger med fm rundt en metalltråd. 2 lm om skjøten over til neste omgang!

Hekle etter diagrammet. Det blir 9 segmenter.
Heklenål 2 mm, garn Nora
Diameter: 11 cm




Jeg har prøvd å "oversette" diagrammet til tekst: 
For hver av de 10 fm skal det på neste omg jevnt økes til 20 fm, dvs  to i hver fm mens den 11 fm hoppes over!
1 kj over første fm og hekle  3 lf som erstatter 1 fm, 17 fm, så 3 lm, hopp over to masker, så 18 fm osv
1 kj over første fm, så 3 lm som erstatter første fm og så 15 fm, 3 lm, 1 fm i lmb, 3 lf, 16 fm osv
Fortsett etter samme system, men med 12 fm og 4 lmb.
Neste omgang betsår av 10 fm, og her har jeg minka på antall lm i den store buen for å "stramme opp" og gi krona form. Jeg har hekla 6 lm i steden for 9. 
I steden for 4 pikoter har jeg hekla kun 2 pikoter med 3 fm mellom hver i den innerste store lmb.





Klart for den delte buen der omgangen har 6 fm  mellom lmb-ene . Jeg har hekla følgende 3 lm, 1 fm i 1lmb, 6 lm, 1 fm  i første pikot,  så 3lm, 1 fm i neste pikot, 6 lm, 1 fm i siste lille lmb, 3 lm før neste 6 fm.




Begynte etter at borden var hekla ferdig, med å lage høyere kant av staver.
2. omgang etter følgende rekke, 6 staver, 1 luftmaske, 3 staver 1 lm, 12 staver
3. omgang 4 staver, 1m, 3 staver, 1 lm 8 staver
4. omgang lik 2. omgang
5. lik 1, så 4 omganger med fastmasker.
Løpegang til bånd: hekla fm i hver løkke i den første av de siste 4 omgangene fm.
Neste omgang 5 lm, 1 dbs, 2 lf, hopp over 2 fmløkker, 1 dbs, 2 lm .....ut omgangen. Deretter en omgang fastmasker  - før begge kantene, ytre og inndre,  hekles sammen med fm.




Løpegang for silkebånd og paljetter og perler til pynt!
Nå er krona ferdig hekla. Stiver den sammen med de to andre som jeg skal hekle. Venter litt med pynten... 









I ettertid har jeg funnet dette bildet på nettet, og en viss likhet kan man jo si det er på Sagas krone og denne! Mye inspirasjon å hente på søkeordet "brudekroner".

Andre hekla brudekroner.




Ferdiggjøring: Stivelse og pynting her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.