onsdag 2. april 2014

Jeg trodde det var aprilsnarr!





Da jeg leste forsiden av lokalavisa i går, trodde jeg det var en spøk at kranene på Fredrikstad mekaniske verksted skulle rives. Jeg sprang ut på verandaen for å sjekke at det ikke var sant.
Men til min store forskrekkelse var en (det var det jeg så!) borte. Det var et faktum!
Til tross for anmodning av riksantikvaren om bevaring, er prosessen med å fjerne dem i full gang.
Det vil koste for mye å ta vare på dem...
Kranene har vært byens landemerker og minnesmerker i lang, lang tid.
De er minner om en storhetstid med skipsindustri ved utløpet av Glomma. Tre store verft prega arbeidlivet her, og over 2500 mann var sysselsatt med sveising, støping, dreiing osv på FMV som på 1900-tallet var et av Norges største verft. Det er vel neppe en eneste innfødt innbygger som ikke har en onkel, far, farfar eller morfar som jobba der.
Jeg har hatt tre onkler og en morfar i fullt skift gjennom hele arbeidslivet.
Jeg håper inderlig at i alle fall en blir stående... det må vi ta oss råd til. Det har vært populært å kjøpe aksjer i trær i Gamlebyen og lyktestopler i lysløypa, hvorfor ikke i en kran på FMV?
Som kulturhistoriker maner jeg til kamp!
LITT BEROLIGA, TRE ØNSKES LIKEVEL BEVART! LA DET SKJE!

When I read the front page of the local newspaper yesterday, I thought it was a joke that faucets of Fredrikstad mechanical workshop were to be demolished. I ran to the porch to check  if it was true or not .
But to my great consternation: It was a fact !
Despite the request of conservation, the process of destroying them is going on....
It will cost too much to take care of them ...
The faucets have been the city's landmarks and monuments for a long, long time.
They are memories of a golden age of shipbuilding by the banks of Glomma river by the sea. Three major shipyards dominated the working life here, and over 2,500 men were employed by welding, casting, pivoting, etc. FMV was during the the 1900s one of the largest shipyards in Norway. There is hardly a single native who do not have an uncle, father or grandfather who worked there.
I 've had three uncles and a grandfather in full shift throughout working life.
I sincerely hope that at least one is left ...  one has to be conserved . It has been popular to buy shares of trees in the Old Town, light poles beside the skiing trails, why not a faucet at FMV ?
As cultural historian conjures I am the first to struggle!

Not so worried anymore, three will probably stay! LET IT HAPPEN !

Se videoen:
http://www.f-b.no/nyheter/vi-velter-300-tonn-1.8360997
Historien



2 kommentarer:

  1. Ibland vet man inte vad man skall tro, när det är 1.a april.
    Konstigt att inte saker och ting kan få vara kvar.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvarSlett
  2. Enkelte saker bør få stå.
    Men så er det mye ræl som blir bare stående og stående og slett ikke er hverken vakkert eller nyttig for omgivelsenen lenger. Alt er ikke bevaringsverdig heller.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.