fredag 11. april 2014

Blomstrende fredag; Tålmodighet


Asters symboliserer tålmodighet.
Tusenfryd er en asters - og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å plante tusenfryd og få den til å trives i plenen vår foran kjøkkenterrassen - jeg har ennå ikke lykkes. Jeg må ha mye tålmodighet og får nok prøve for ørtende gang!





Med sin ville skjønnhet og frodig tekstur, har asters lenge vært ansett som en forheksa blomst. 
Asters bringer også lykke og beskytter mot det onde. 
Chamomille, Okseøye, Hagesyre (Rumex patientia) er alle tegn på tålmodighet.






Sabar betyr tålmodighet på palestinsk, og er navnet for katus i følge TVserien Walkabout som har besøkt en privat have i Gaza med en fantastisk avling av kaktus. Se programmet her.
Det trekkes fram i programmet at en gartner må være tålmodig, noenganger lykkes en, andre ganger ikke og må plante på nytt og på nytt igjen! Flere har det som meg...




http://www.joellessacredgrove.com/language.html
http://www.victorianbazaar.com/meanings.html

8 kommentarer:

  1. lovely flower photos! like the blooming cacti.

    SvarSlett
  2. Den bästa trädgårdsmästaren är den tåliga. Utan den egenskapen blev man inte mästare förr i världen i alla fall.
    Du verkar vara tålmodig i dina försök med Astrar.
    Lycka till!
    Luna

    SvarSlett
  3. Vilka fina kaktusar! Besökte en kaktusträdgård på Lanzarote i januari.

    SvarSlett
  4. Søte tusenfryd og informativ tekst. Takk!
    God helg! :)

    SvarSlett
  5. Det var en intressant vinkling av veckans tema. Tänk att aster symboliserar tålmodighet - det hade jag ingen aning om. :-)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Fantastiska kaktusar. Har alltid fascinerats av att kaktusar har så vackra blommor. Lycka till med astrarna!

    SvarSlett
  7. Härligt beskrivit om tålamod. Men kaktusar är då inget för mig, de skulle nog inte överleva här och aldrig få se en blomma. sånt tålamod har jag inte.
    ha en fin dag
    Kram Meta

    SvarSlett
  8. Hallo!
    Asters har jeg mistet tålmodigheten med (nesten)...
    Tusenfryd, derimot, er sådd, har spirt og har jeg store forhåpninger for :-)
    En fin palmehelg ønskes deg!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.