tirsdag 4. mars 2014

Landsbysjarm




En liten sjarmerende landsby i Kappadokia med farverike motiv på hvert hjørne! Hva byen heter, ja det husker jeg ikke for øyeblikket...





Skiltet viser at vi er i Mustafapasa!

 




Navnet Kappadokia kommer opprinnelig fra gammelpersisk og betyr «landet med de vakre hestene»





Under det osmanske rikethet byen Sinasos. Den hadde en blandet befolkning. Grekerne og Karamanlides (tyrkisk talende kristne) utgjorde flertallet av befolkningen, og muslimske tyrkere var i mindretall. Innbyggerne var kjent for å være handelsmenn med sjømat og klaviar som spesialitet til tross for at byen lå langt fra havet. Husene med flotte dekorasjoner ble preget av innflytelsen fra Istanbul. I 1924 forlot grekere byen og bosatte seg i Nea Sinasos en by på den nordlige delen av øya Evvia i Hellas. Inn flytta bulgarske muslimer og tyrkere fra Kastoria, en by i det nordlige Hellas. I løpet av utvekslingen mistet byen sin tidligere velstand.











2 kommentarer:

  1. Hvor mange bilder har du tatt? Du store verden så mye spennende historie. Er det fargepigmenter i krukkene på bildet, eller er det krydder? Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  2. Så spennende, dit skal jeg reise en dag også!
    Har kikket litt, skal ta en langtur på hva du har skrevet en annen dag. Nå har jeg kommet hjem fra Vietnam og har fått lagt inn hundrevis av bilder på dataen i dag, klar for redigering. Så da kommer noen reportasjer etterhvert om mitt opphold der. Hadde med ipad og tenkte jeg skulle blogge underveis, men den er for komplisert å blogge lange innlegg på.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.