tirsdag 25. februar 2014

Europas mange stammer


Da jeg holdt på med research for stoff til hovedfagsoppgaven min, kom jeg over en bok som tok for seg alle de ulike stammene som har levd i Europa i folkevandringstida. Det er ikke få! Disse var lista opp på en lapp jeg fant under en opprydding i alle papirbunkene som finnes i kriker og kroker.

samater
dakier
massageter
alaner
chunier
geloner
geter
visier
bastarder
sveber
pannonier
neurier
rugier
herler
thüringer
halnier
burgunder
vesi
aliti
bisaliti
procrusti
moschi
katarer
Bojerne
Aiolere
Skyterne
Kimmerne

Gotere,
Gallere,
Frankere,
Vandalene

Kilde: Europas folkevandringer av Lotte Hedager.

nordgermanerne i Skandinavia
østgermanerne øst for Elben (blant annet vandalereburgunderegotere og rugiere)
vestgermanerne lenger vest (blant annet bataverechatterechaukerecheruskere, ubiere, kimbrereteutoneremarkomannere og frankere ).

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Folkevandringstiden

Vestslaviske stammer på slutten av av 800-tallet



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.