tirsdag 12. november 2013

Gamle håndarbeidsteknikker; Hakking eller gafling



Hakking, og kjend som tunisisk hekling er ein handarbeidsteknikk der ein lagar ting ved hjelp av ei hakkenål og garn. Hakkenåla liknar ei lang heklenål. Det finst òg variantar med krok i begge endane. Teknikken gjev eit ganske fast resultat med tydeleg rett- og vrangside.
For å hakka må ein starta med å legga opp luftmasker. Så hentar ein tråden gjennom maskene. Det ser no ut som det er strikkemasker på hakkenåla. På neste rad fullfører ein maskene ved å trekka tråden gjennom. Dette kan ein så gjenta til arbeidet er så stort som ønska
. Kilde 

Genseren hakka min mor til sønnen min da han var to år. Det hører også en lue med. Snart går det i arv til dattera hans.
Jeg har også forsøkt meg på hakking. Et halvferdig arbeid ligger i en boks under senga på Lia i håp om at noen feriedager skal gi meg et spark bak til å få fullført det jeg engang begynte på!




Her har jeg funnet fram til noen gamle prøver av hakking der jeg har utforska teknikken med ulike kast.


1 kommentar:

  1. Så fin kofta. Jag har försökt hakking, blev en stor gryteklut, men jag tycker tekniken tog för mycket på handleden att det ble med det. Möjligt jag höll i kroken fel.
    All ära till din mor :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.