tirsdag 29. oktober 2013

Advarer mot farven lilla i soverommet





Denne påstanden går på tvers av god, gammel lære. Bruk aldri lilla på soverommet. Farven kan framkalle depresjon og mistrivsel, sto det i sin tid i lærebøkene om farvenes psykologiske påvirkning.
Jeg tror også personlig jeg ville ha valgt en annen farve, blå som soverommet allerede har!
Blå har som skrevet, en beroliggende effekt! Det er jeg enig i...

Hvilken farge har soverommet ditt?
Hvilken farve passer til rommene?
Farvepsykologi
Husbyggeren
Fargenes virkninger 2
Fargenes virkninger 3
Om lilla
Stikk motsatt 1
Stikk motsatt 2

Goethe sa blant annet at stenger man en person inne i et lilla rom, vil personen bli sinnsyk etter forholdsvis kort tid.
Ille med lilla ....Ifølge studien ga farvene lilla, brunt og grått ikke noe ekstra søvntid. Briter som sover i lilla får under seks timer med nattesøvn.– Lilla kan gi mareritt. Lilla inneholder like deler blått og rødt, og det påvirker nervesystemet. Påvirkning av rødt virker motsatt av blått. Av rødt blir du varmere, blodtrykket og sirkulasjonen øker. Kroppen og sinnet blir forvirret av de motstridende beskjedene som farven lilla sender, og jeg tror det er derfor at denne farven fremmer uro, sier Runa Fønne, interiørdesigner i Rom for Farge. Kilde
Lilla er en av mine favorittfarver, men ikke på soverommet! Etter å ha lest litt her og litt der, har jeg forståelse for at det ikke er to rette streker under svaret på spørsmålet om lilla er en god soveromsfarve eller ikke!
Nyanser av lilla har vært ekstremt populære i Norge de siste fem årene, og med god grunn. De nyansene vi har sett mest av, er spesielt vakre i det norske lyset, og sannsynligheten er stor for at 2013 blir året da lilla får «klassikerstempelet». Kilde
Fiolett og lilla står for ånd, inspirasjon, kreativitet og skjønnhet, og er ofte en farve som gir kunstneriske assosiasjoner.  Kilde
Til inspirasjon 
Farve hjemmet ditt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.