mandag 21. januar 2013

Mer energi!


Ja, jeg vil ha mer energi...

* da må jeg sørge for jevn døgnrytme
* ikke tenke negativt om mørketida, nyte naturen og komme meg ut,
   finne uteaktiviteter jeg liker
* ikke jobbe, trene holde på med datamaskin, mobil eller nettbrett rett før leggetid
* ikke spise et stort måltid for jeg legger meg, men heller ikke legge meg med tom mave
* skaffe meg energilampe som gir hjernen stimulans om morgenen
* spise proteinrik mat
* trene regelmessig
* å pusse tennene for å dempe søtsuget når det melder seg
* få energiboost av sola ved å dra på ferie sørover
* ta ei skje tran om dagen som dekker behovet for både vitamin D og omega-3

Dette har jeg lest om i Dagbladet i dag....





* jeg har alt forholdsvis jevn døgnrytme
* jeg prøver å ikke tenke negativt om mørketida, jeg nyter naturen og kommer meg ut...
   for jeg arrangerer Blogger´s Sunday Walk nettopp av den grunnen,
   og jeg går fram og tilbake på   jobb.
* huff, må visstnok slutte å blogge sent om kvelden
* jeg innførte kveldsmat igjen for et par år sida, bare ei skive.
* jeg har energilampe, men glemmer å bruke den
* spiser mye frukt og grønt, men kanskje ikke så mye biff - heller kjøttpålegg på skiva!
* trener ikke, men går som sagt eller sykler når jeg kan
* pusse tenna gjør jeg ofte, men ikke for å dempe søtsuget når det melder seg (smart råd),
   men unngår å ha sjokolade i huset og spiser det som belønning på fredagene (annet råd i samme avis)
* å dra på ferie til sola - det rådet kjøper jeg!
* tranflaska står i kjøleskapet - ennå uåpna.

Her er det med andre ord et pottensiale til å bli mer energirik:
* slutte å blogge om kvelden
* bruke energilampa
* dra til syden
* åpne og drikke av tranflaska

Ja, da er det bare å starte.... så får vi se om det blir mer sprut i meg!
Ikke vanskelig å se hva som frister mest!

Da vet de fleste som vil savne et innlegge her på bloggen at det er blitt for sent til å sette seg ned foran datamaskina...

MEN, det er et men... det finnes program som kan gjøre dataskjermen mer brukervennlig.
I følge forskere i International Light Association gjør kaldt blått lys oss våkne og stressa. På stereopsis.com er det mulig å laste ned F.lux gratis. Det tilpasser seg døgnet slik at lyset fra skjermen blir kaldt om dagen og varmt på natta.


1 kommentar:

  1. Uspesifisert restplass til Gran Canaria med Apollo fra Rygge førstkommende fredag: 1850 kroner. God tur!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.