onsdag 12. desember 2012

Julekalenderen; 12. adventsdag, krans






Kranser har jeg skrevet om før, så vinklinga denne dagen går mot...  åkle som er teknikken veggteppet er brodert i.
Åkle er et mønstret, vevd teppe som tidligere ble brukt som sengeoverkast og annet i norske bygder. Åklærne var vevd i ulike mønstre som varierte fra sted til sted. Det kunne også være forskjellige vevteknikker, for eksempel rutevev, rosengang, krokbragd, skillbragd, dobbeltvev. Mønstrene på de ulike gårdene og mindre stedene hadde ofte utspring i områdets mønster. Man kan også finne eksempler på at åklær tidlig ble benyttet som kirkekunst, det vil si som utsmykking i kirkerom. Fra 1900-tallet  ble åklær stort sett brukt som dekorative bordtepper, sengetepper og veggpryd.Ordet åkle kommer av det norrøne  áklæði og betyr sengeteppe. 
Åkle er et vevd teppe med mønster og ble brukt som sengeteppe. Meni Setsdal heter det ikke åkle, i Bykle og Valle heter det ei rugge, i Hylestad og Bygland heter det en brosse. Kilde: Wikipedia 
Jeg mener da bestemt at denne typen broderte tepper også er blitt kalt åkle.... min oppfatning må revideres, men jeg er såvisst ikke alene om å omtale tenikken som åkle. Ikke er det en teknikk heller, men ordet beryr et veppe. Teknikken kalles flatsøm: flatsøm dekker hele motivets bredde før nåla stikkes ned... 




Også på denne siden om matematikk i gamle mønstre, kalles det åkle.
Her er derimot et teppe som kan kalles ekte vevd åkle i skillbragd - og med et motiv som passer bra for anledningen!


Detalj fra De hellige tre konger og tilbedelsen av Maria og barnet, 
1717, fra Sjåk i Gudbrandsdalen, Kunstindustrimuseet, Oslo



2 kommentarer:



  1. Fine bilder.

    Ha en fin Onsdag :O)

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Jo da, jeg broderte åkle i flatsøm en gang. Husker ikke helt motivet, men mener det var fra norrøn mytologi og i svart/hvitt. Det fikk svart smijernsoppheng. Jeg vet ikke hvor det har tatt veien:-)
    Takk for den flotte advenstsserien du presenterer!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.