torsdag 11. oktober 2012

I farta, på farta


Nå er jeg kommet fra stedet der dette maleriet henger til et sted i nærheten av der maleriet ble malt!





Maleriet forestiller utsikten fra rommet til van Gogh på sjukehuset i Saint-Rémy-de-Provence om natta sjøl om det ble malt etter minnet i løpet av en dag i september 1889. Det er malt med oljemaling på lerret som er 73,7 cm x 92, 2 cm. Det har tilhørt den permanente samlingen til Museum of Modern Art i New York City, en del av Lillie P. Bliss Bequest, siden 1941. Maleriet er et av Van Goghs mest populære arbeider.

I et brev til broren Theo skrev han:
"Endelig har jeg et landskap med oliventrær, og også en ny studie av en stjernehimmel .... Det er ikke en tilbakevending til de romantiske eller religiøse ideene, nei slettes ikke! Ved å gjøre som Delacroix, faktisk enda mer...ved hjelp av farver og en distinkt tegning sammenliknet med  en 'trompe-L'oeil' presisjon, kan jeg uttrykke naturen som er mer ekte enn forstedene,  barene i Paris. "
Senere skrev han:
"I denne komposisjonen sier verken hveteåkrene, fjellet, frukthagen, olivenlunden med åsene bak eller inngangen til steinbruddet meg noe, fordi alt mangler individuell intensjon og følelse i linjene. Der hvor disse linjene er tette og beslutsomme, begynner det å bli et bilde, selv om det er overdrevet. Det er litt hva Bernard og Gauguin føler, de spør ikke etter riktig form på et tre i det hele tatt, men de insisterer absolutt at man må kunne si om formen er rund eller firkantet - og tro meg, de har rett når de er rasende over enkelte maleres fotografiske gjengivelse og tomme perfeksjonisme. De vil sikkert ikke ønske å ha riktig tone på fjellene, men de vil si: I Guds navn, fjellene var blå, var de ikke? Deretter legger de på litt blått! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.