onsdag 25. april 2012

Blomstenes språk 1; Påskeliljene





På vei til Kew Garden i fjor gikk vi innom en koselig, gammeldags kafe. Der hadde de magasiner til utlån, og denne siden fant jeg i et av dem jeg bladde i mens jeg nøt kaffe og ostekake. Haven er verdt et besøk!
Jeg vil oversette betydningen for hver enkelt blomst framover på bloggen.
Først vil jeg skrive om påskelilja som det snart står mange av i full blomst i min egen oase.






Betydning: Hensynsfull, gjengjeldt kjærlighet, ridderlighet, solskinn og respekt.
Et symbol på bebudelsen,  og den er
Wales nasjonale blomst.
Påseklilja har mest sannsynlig fått navnet sitt etter den unge greske mythologiske
ynglingen som ble så besatt av sitt eget speilbilde mens han stirret vannet. Helt avhengig av hvilken kilde som benyttes fortelles det enten at han veltet i vannet og druknet eller sultet i hjel. Den første spiren sies å ha kommet opp av jorda stedet der han knelte.





Jeg ser at arkivet er fullt av blomsterbilder jeg ikke har publisert, kanskje noen av dem kan være til inspirasjon for sommerhaven her på berget!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.