tirsdag 10. januar 2012

Noe å tenke på; Hele hilsenen og enda mer å tenke på...


Jeg tok oppfordringen angående å være takknemlig og formidle denne hilsenen videre til en annen for å minne om hvor mye vi har å være tekknemlige for.





Men i dag kom jeg over noe vi jenter som er født med norske foreldre, skal være takknemlige for.






Hvis du er jente født av en norsk mor i Norge, har du nøyaktig samme rettigheter som om du skulle være en gutt, og du er blant ytterst få jenter som er født inn i denne verdenen de siste hundre årene.



DB, 10.jan 2012


For alle som ikke har fulgt med på bloggen min siden nyttår, skriver jeg hele hilsenen her om igjen!
Det er Erik A. Nordbø Skiferveien 19, 1619 Fredrikstad som fikk hilsenen fra en vennen Jouko i Finland. Opphavet til teksten er ukjent.

Hvis du har mat på bordet hver dag, klær på kroppen, tak over hodet, og en seng å sove i... så er du rikere enn 75% i denne verden!

Hvis du har penger i banken, i lommeboka eller noen slanter i en skuff ... eller et annet sted, er du blant verdens 8% rikeste mennesker.

Hvis du våknet opp med god helse i dag, så er du heldigere enn den million mennesker som ikke vil overleve denne uka.

Hvis du aldri har opplevd krig, fangenskap, redsel, ensomhet i et fengsel, smerter ved tortur eller sult, så er du heldigere stilt enn 500 millioner mennesker i verden!

Hvis du kan utøve din religion uten å bli forfulgt, arrestert, torturert elller slått i hjel, er du heldigere enn tre milliarder mennesker i denne verden.

Hvis dine foreldre stadig er i live og fremdeles er gifte, er du heldigere enn de fleste i vår del av verden!

Hvis du går med hevet hode, smiler og er takknemlig for livet, er du annerledes enn mange andre.
Flesteparten av menneskene i ditt land kan være takknemlige, men de fleste er det ikke!

Hvis du kan holde noen i hånden, gi noen en klem eller legge en hånd på skulderen til et annet menneske, er du heldig som kan gi en annen en trøstende berøring som kan lindre!

Hvis du leser denne hilsenen, har du akkurat opplevd at noen tenker på deg og at du er heldigere enn over to milliarder mennesker som slett ikke kan lese!

Og Janne har en oppfordring:


Klikk

3 kommentarer:

  1. Eg er faktisk veldig takknemleg for akkurat det du skriv om, at eg er jente født i Norge i det 20. århundre med alt det det inneber av rettightar (som eg tar som eit sjølvsagt krav, det skulle då berre mangla at eg ikkje er like mykje verdt som ein gut!)
    Eg tenker på det og vert skremt når den 16år gamle jenta mi seier i fullt alvor at "Likestillingen her til lands har gått for langt". Så lenge det fortsatt er ulik lønn for likt arbeid er det fortsatt litt igjen. Og så lenge ikkje alle jenter som bur i Norge i realitet har dei samme rettighetane, er det fortsatt litt igjen. Og så lenge det fortsatt er kjønnsdiskrimnering i andre land, er det fortsatt litt igjen. Me er då eit land der sosialisme og solidaritet fortsatt bør vera eit ideal. Sjølv om bråket fra materialismen (og dermed egoismen) vert meir og meir distraherande.

    SvarSlett
  2. Hei og riktig godt nyttår til deg.
    Vi har umåtelig mye å være takknæmlig for
    dersom vi bare klarer å se det.Jeg er takknemlig for hver dag jeg .
    Klem

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.