søndag 3. juli 2011

Scabiosa

.
Ikke ante jeg at jeg hadde kjøpt en slik skjønnhet. Jeg handla i den tro at jeg nok en gang ville prøve å få til blåknapp i medisinurtebedet. Hvor skal jeg plante den? Skjønnheten må komme til sin rett...






Mange av artene i denne slekten har felles navn som inneholder ordet scabious, men noen planter allment kjent som scabious er i dag klassifisert i beslektede slekter som Knautia og Succisa (blåknapp), minst noen av disse var tidligere plassert i Scabiosa. Et annet vanlig navn på medlemmer av denne slekten er nålepute blomster.
Medlemmer av denne slekten hører hjemme i Europa og Asia. Noen arter av Scabiosa, særlig små scabious (S. columbaria) og Middelhaves søt scabious (S. atropurpurea) har blitt utviklet til kultivarer for gartnere.
Scabiosa planter har mange små blomster av myke lavendel blå, lilla eller kremhvit farge som bæres i et enkelt hode på en høy stengel. Scabiousblomster er nektar-rike og tiltrekker seg en rekke insekter som møll og sommerfugler.
Kilde: Wikipedia
.

2 kommentarer:

  1. Nydelig, for en skjønnhet!
    Er så kjekt når du skriver fakta om den også, takk for du deler!
    Ønsker deg en fin sommeruke.
    Sommerklem fra Mio

    SvarSlett
  2. Hei igjen, og takk for navnetips! Må søke og se hva den kan være godt for da, tenker jeg, siden du vil ha den i medisinbed.. :-D

    Ha en fin dag.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.