fredag 27. mai 2011

Småfluer, en plage

.
Klipp fra lokalavisa:
Her er et middel til å bli kvitt småflueplagene i blomsterpottene.
Skjær noen små biter av rå potet og legg dem på jorda i blomsterpottene. Etter et par dager i fluene borte!
Og et tips fra et gammelt Hagen for alle:

De små svarte fluene som surrer rundt i blomsterpottene, er enten sorgmygg eller vannfluer. De gjør som regel ingen skade på potteplantene.
De har jeg erfaring med at ikke helt stemmer. I åras løp har jeg mistanke til at noen av plantene har dødd fordi fluelarvene har spist seg inn i røttene deres!
Vannfluenes larver lever av sopp og alger som finnes i fuktige potter.
For å bli kvitt dem, må jorda tørke opp skikkelig mellom hver vanning.

Og fra Hagepraten:
 Hærmygg


Et svært effektivt middel mot småfluer er å sette ut skåler med like deler zalo og epleeddik. Fluene tiltrekkes av eddiken, men blir sittende fast i zaloen og drukner.
.

2 kommentarer:

  1. Sorgmyggor är en riktig styggelse! Och visst kan de skada växterna. Kanske inte stora, fullvuxna växter, men på frösådder kan de vara förödande (larverna alltså). Jag provade med allt möjligt ifjol, nikotinvatten, vattenskål med diskmedel med mera. Men i år så har jag införskaffat biologisk bekämpning som kallas nemablom, det är nematoder som man vattnar jorden med. Sen äter nematoderna upp sorgmyggelarverna inifrån :)
    Ha d gott! :)

    SvarSlett
  2. Småfluer på potteplantene er noe dritt. For noen år siden måtte jeg kvitte meg med flere potteplanter pga fluer, men etter det har det vært bra heldigvis.
    Takk for tipsene, jeg skal legge meg de på minnet.

    God helg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.