lørdag 16. april 2011

Krokus og safran

.
 


For en uke sida var jeg og lukte i en safranåker ved Elne. De ville kaninene hadde vært og forsynt seg godt av de grønne delikatessene som såvidt stakk opp av den tørre sandete jorda. Safrankrokusen blomster først til høsten, og i oktober kan de fine, små, orange støvbærerne plukkes for hånd.
Krokusen over er fra den lille plassen foran kjøkkenterrassen her hjemme. Der vil det hele tida dukke opp flere og flere.
Jeg satte en god del nye løker i høst!






Nå sto de gule farvemargerittene i full blomst, overalt!


Safran er et krydder som består av de tørkede arrene fra safrankrokusen (Crocus Sativus L.). Dette er et av de mest kostbare krydderene som finnes. Til ett kilo safran kreves minst 70 000 krokuser, eller omtrent 150 000 til 200 000 arr, som må plukkes og renses for hånd. Tidligere var Spania en stor eksportør av safran, men i dag har Iran 95% av verdensmarkedet med en eksport på omkring 180 tonn safran i 2004-2005. Safran høstes i løpet av to intensive uker i månedskiftet oktober/november. Safran brukes i hovedsak som smakstilsetting i mat, som krydder og i kjemisk prosessindustri.
Første gang safran nevnes er på sumeriske leirtavler fra 4000 f.Kr. Man tror at safranblomsten kommer fra Asia, men en del historikere tror den kommer fra Hellas. Den beste safranen hevdes av noen å være en variant fra Sørfrankrike, Gâtinais-safran.
Klipp, bilde og tekst: Wikipedia

Gâtinais-safran



4 kommentarer:

  1. Tänk om man kunde ha saffranskrokus i trädgården hemma! :) Här har rådjuren gett sig på krokusen också, men de åt inte upp alla som tur är...

    Kram

    SvarSlett
  2. Krokus er så vakkert. Er det mulig å sette de i krukker?

    Klem

    SvarSlett
  3. Dette var ny kunnskap ... flott innlegg! Krokus er visst mer enn vakre! Her står de nå i full blomst, bare synd det varer så kort!

    Ha en fin nye uke ... fri kanskje? Selv skal jeg jobbe en dag og så er det FRI!

    Klem fra Irene

    SvarSlett
  4. Nå har jeg tatt fram min safran, en flott gave fra min kollega fra Iran. Det skal bli gode lussekatter. Fint innlegg!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.