tirsdag 15. mars 2011

Vakre animasjoner; Sirenen


.
I høst bestemte jeg meg for å vise til noen av de vakreste animasjonsfimene jeg vet om.
De siste dagene har gått med til å lete fram noen av dem, og mens jeg har sett igjennom kataloger, programmer, magasiner og You tube, har også nye og for meg ukjente animasjoner dukka opp.
Animasjon er så mangt, men de fleste jeg lenker til, er tegna på ulikt underlag eller cut-outs, fullanimerte eller i motion-tween teknikk, gode gammeldagse laget for hånd eller digitalt tegna av uavhengige kunstnere osv. Felles for dem alle er at de er 2-dimensjonale!

Første snutt er Sirenen av Alexander Petrov fra 1996. Klikk på bildet!






Den siste filmen til Alexander Petrov også kalt The Mermaid er laget med oljemaling på glass. Denne 10-minutters filmen er en uforglemmelig historie om en gammel munk og hans unge uerfarne læregutt som bor ved sjøen. Etter hvert som historien utfolder seg, får vi vite at mange år tidligere, forrådte den gamle mannen sin unge brud, og hun begikk selvmord. Kortfilmen ble tildelt førstepremien på Cinanima `97 Animation Festival i Portugal og juryens spesialpris ved Annecy` 97.
Kilde: 

4 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Vilken fantastisk animation och story - den sedelärande på sitt sätt (som karma inom hinduismen = vårt handlande har en konsekvens).

    Jag blev alldeles tagen av den!/Anja
    ps
    jag länkar hit från min blogg också i hopp om att någon tittar på denna otroliga saga
    ds

    SvarSlett
  2. PS
    LÄNKAR IMORGON I ETT NYTT INLÄGG
    DS

    SvarSlett
  3. Härlig inlägg jag skall ta mig tid att titta på filmen

    ha det gott
    Gunilla

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.