tirsdag 15. mars 2011

Oftograf; Myk

.
Det blir invitert til den ene utfordringen etter den andre på Oftograf. Hvordan skal man illustrere denne ukas tema, myk?
Jeg tenkte først på Margreth Olins 'Dei mjuke hendene'fra 1998. Jeg har et bilde som kunne matche filmen perfekt. Men finner jeg bildet?
Det ble helt nødvendig å dykke enda dypere ned i bevisstheten. Finne et annet bilde eller ta nytt.
Tankens kraft er stor. Jeg hadde jo en scene fra filmen min om kvinnene i jernalderen som kan passe, og her er det: Malin som fyller en pute til seidkvinnens helle med det mykeste dunet som var å oppdrive. Det måtte en del sortering til, for ikke alt var myke fjær!






Under seiden satt volvene i en sirkel rundt den opphøyde seidhella. Seidkvinnen satt på en fylt med hønsefjær. Sjelen - vården (betyr omsorg, vård ) forlot legemet og kunne ferdes fritt! Når seidkvinnens sjel hadde vært ute av kroppen en stund, vekte ei ung ugift jente ho opp igjen med sang.



3 kommentarer:

  1. Du tenker utradisjonelt! Vårlig hilsen til deg

    SvarSlett
  2. Morsomt innlegg! Kjempefin myk-tolkning. :)

    SvarSlett
  3. Så spennende at du har laget film! Hva heter den, og kan den sees noe sted?

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.