søndag 9. januar 2011

Frø som spirer i kulda

.



Mange frø er vanskelige å få til å spire inne, og en del frø spirer veldig langsomt og ujevnt. Disse frøa kan stratifiseres det vil si kuldebehandles, så spirer de raskere og jevnere. Det gjøres ved å legge dem i en blanding av to deler sand og en del jord, gjerne blanda med litt fintrevet torv, i en potte med dreneringshull.
Avhengig av frøslag kan potta stå ute i kulda, i kaldthus eller i kjøleskap i 1-3 måneder. Det er viktig at jorda holdes jevnt fuktig, aldri tørke ut!
Disse er avhengig av kuldebehandling:

rose
sibiriris
cyklamen/alpefiol
martagonlilje
mandel
hasselnøtt
eple og pære
vårkornell
sølvbusk
plomme
ask
lind
einer
sypress
barlind
kjempeverbena
valmuesøster

Kjempeverbena har jeg hatt en gang. Rota kan overvintre på en spesiell måte - kommer en blogg om det. Tror også at jeg har noen frø fra en plante liggende. De må i kjøleskapet NÅ!!!






Frø fra et av disse eplene skal bli til et stort Ribstontre som skal bære masse, nydelig frukt  en gang i framtida.... Resten burde vi se å få spist opp så fort som mulig!

3 kommentarer:

  1. Veldig praktisk å kunne sett frø ut til spiring så slipper en å ha alt inne. Det blir etterhvert veeeeldig trangt på planterommet mitt. Jeg setter neste alle studer ut, enten de trenger stratifisering eller ikke. Er det sorter jeg er veldig utålmodig på så tar jeg de inn i varmen tidlig på våren.

    SvarSlett
  2. Iår ska jag så, försöker bara hitta energin, men först ska julen ut.. Jätteverbena trodde jag var helsvår att få till, hoppas du klarar det :)

    SvarSlett
  3. Jag gillar att höstså och låta stå ute, praktiskt att inte behöva passa dem. Cyklamen skulle jag vilja hitta frön till, såna som är härdiga, inte de man köper i blomsteraffärer på hösten och som inte klarar minusgrader. Vet du var de finns? Har letat men hittar inga frön...

    Förresten hur blev det, fortsatte du med månadsbilder? Har inte hunnit läsa så mycket bloggar som jag önskar på sistone. Jag fortsätter fast med ett nytt motiv.

    Kram

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.