søndag 17. oktober 2010

Jardines de Alfabia

.

Denne haven hadde jeg gledet meg til å se igjen. Og det viste seg at mye var annerledes enn for to år tilbake. Det var flere blomster, det var rydda opp, og det var uteservering under palmene i lunden. Haven var tatt hånd om.
Stedet var en gang hjemmet til Mallorcas mauriske guvernør fram til 1400-tallet. Eiendommen består blant annet av en gårdsplass med fontene, en kanal med vannstråler på kryss og tvers og flere dammer. Anlegget ble gjort om på 1600-tallet i tillegg til en romantisk stilforandring på slutten av 1800-tallet.







I enden av trappa inn til haven er det en fontene, og på hver side bak løvefigurene er det store åpninger hvorav den til høyre leder til et innelukka basseng.






Så går turen innover på steinslagte stier, først til et springvannsanlegg som ikke lenger fungerer. Forrige gang vi var her, kunne vi trykke på en bryter, og tynne vannstråler danna et sprutende hvelv.






Billettene hadde også forandra seg!






I terrassene mot fjellsiden dyrkes det sitrusfrukter, og her trives grisene, er det trøfler de finner i bakken?






Videre innover i bueganger av bougenvilla, blåregn og sjærsmin.






Midt i haven under palmetrærne fører en elegant dobbeltrapp inn til hallen i huset. Rundt plassen er det dammer med fisk.





De slakke trappene leder ned til bambus- og palmeskogen og dyra.






På veien dit er det bed med georginer i ulike farver og former.






På veien tilbake passerte vi noen kraftige oliventrærstammer og sammenfiltrete greiner.







Herskapets stue og gartnerens kjøkken


Herregårdens patio med stallene og vinpressa til høyre



 



Hovedinngangen



Nær huset i enden av alléen er det en liten "naturlig" dam med gullfisker.


3 kommentarer:

  1. Du overrasker igjen og igjen.

    Her var det både kongelig og eksotisk, og du har vært med mester med fotoapparatet. Jeg har aldri tålmodighet nok når det kommer til selve fotograferingen.

    Men pytt pytt, kanskje jeg lærer med tiden?

    Klem

    SvarSlett
  2. Georginereldorado! Gartnerens kjøkken er heller ikke å forakte. Takk for alt du deler. Bilder og tekster framkaller deilige minner selv om jeg aldri har vært på Mallorca. Nå står andre breddegrader (lengdegrader egentlig) for tur for meg. Jeg skal reiseblogge, men tviler på internettilgangen i de fjerne fjell. Får gjøre som du, blogge i ettertid.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.