mandag 11. oktober 2010

Botanisk have i Sóller

.

Haven ligger rett ved innfartsåra fra Palma, og jeg så tilfeldigvis skiltet fra bussen da vi passerte.
Haven er liten, velstelt og spennende med små avdelinger der steinbed, dammer, bekker og små vannfall skaper varierte rom. 



 



Og mange blomster var heldigvis fremdeles i blomst. Jeg kan dessevrre ikke navnet på dem, men med hjelp av en gammel flora med planter fra Middelhavslandene skal jeg nok med tid og stunder finne ut hva alle heter. Nå først er det bare å nyte synet av former og farver.







I gjerdet ved inngangen er det rammer med etsinger på kobberplater av urter. Denne bregna fant jeg igjen på papir inne i det zoologiske museet som er i hovedhuset.






På veien ned mot bedene hang store pasjonsblomster og modne frukter.




Første rom er det oppbygde kaktus- og sukkulentbedet. Midt i blinken for Herren i huset og haven.






En tur innom frukthaven






Og litt mer eksotiske frukter




Litt krydder som seg hør og bør... ingefær og salvie




Og kjente bær fra mer hjemlige trakter







Siv - her papyrus, er utrolig dekorative






En lilla kavalkade






I dammen med vannliljer svømte det små gullfisker







En strålende løkblomst i fullt flor






Ved inngangen/utgangen vokser dette bemerkelseverdige treet.






En liten overaskelse




Akantus i botanisk have


Jeg var så heldig å finne frø fra akantusplanta på fjellturen vår for å så siden vår hjemme hadde blitt knekt av kulda i vinter, trodde jeg.... inntil i dag, for se hva jeg oppdaga bak det klipte rosetreet, helt innerst i kroken ved trappa, jo, et lite sammenkrøllet, glinsende blad fra akantusen min. Den hadde overlevd likevel og titter fram i oktober. Ingen er bedre enn den!




Håper bare ikke nattekulda kommer og fryser den ut en gang til!


1 kommentar:

  1. åhh så mye deilige bilder. Denne hagen har jeg også besøkt. en varm, men vakker opplevlse!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.