mandag 9. august 2010

Sommerfugler+inule helenium=sant

.



Inule helenium kalles også elecampane

Jeg har to sorter av planta i utemedisinbedet, en på en meter som kommer først i blomst, og en på over to med smalere blader. Den trenger litt mer tid på å blomstre. Begge har masse nektar som sommerfuglene elsker. Det vrimler av kålsommerfugler, sitronsommerfugler, neslesommerfugler og dagpåfugløyesommerfugler.
Jeg har vært mest oppfatt av å fange dagpåfugløye med linsa siden jeg ikke fikk tatt bilder av den i fjor.
Det er ikke lett, for den sitter mye med vingene sammenslått, og ved den minste bevegelse flakser den avgårde.
.





I vår egen natur er dagpåfugløye det mest kjente eksemplet på sommerfugler med øyeflekker. Denne sommerfuglen overvintrer som voksen og flyr tidlig om våren. Den varmer seg ofte på åpne, solrike steder, som veier eller steiner der sola varmer ekstra godt. Før kroppen er tilstrekkelig oppvarmet, er sommerfuglen ikke i stand til å rømme effektivt unna en angriper. Da kan de falske øynene gi livsviktig beskyttelse. Mange dyrearter har et "stirrende blikk"som hypnotiserer eller skremmer.
Klipp: http://www.nrk.no/magasin/natur/1.4414795






Dagpåfugløye, Vanessa io, dagsommerfuglart i familien Nymphalidae. Rødbrune vinger, hver med en stor, blåtegnet øyeflekk i fremre ytterhjørner. Undersiden er nesten svart. Vingespenn 52–63 mm. Arten er vanlig på Østlandet og Sørlandet, sjelden på Vestlandet, og flyr fra juli til september på enger, særlig med kløver. Den overvintrer innendørs og sees igjen tidlig om våren i skogkanter og langs veier der den oppsøker blomstrende selje. Arten er blitt etablert i Norge etter 1900 og ekspanderer fremdeles nordover. Larvene lever på nesler.
Klipp:http://www.snl.no/dagp%C3%A5fugl%C3%B8ye



Sommerfugler i Norge: http://www.lepidoptera.no/



2 kommentarer:

  1. For en nydelig sommerfugl, utrolig vakker.
    Ønsker deg en fin ny uke.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  2. Så vakre bilder. Husker fasinasjonen for denne sommerfuglen helt fra jeg var barn, den er jo så nydelig. Ellers: takk for trivelig kommentar hos meg. Jeg er også av dem som har sverget på at det ikke skal henge noe etter bilen min. Og den siste bilen jeg kjøpte er uten slepekrok, så nå gir det seg på sett og vis selv ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.