fredag 6. august 2010

Bryllupsdagene

.
Hva passer bedre enn forglemmegei og brudeslør i dag?





I Danmark har blomsterhandlerne og gullsmedsverkstedene ulike navn på bryllupsdagene. I Norge er det en blanding. Når det ikke er noe navn blant blomsterhandlerne, hopper vi elegant over på lista til gullsmedene. Det er også varianter for noen jubileer. Feks kan papir -og bomullsbryllup skifte plass, 4 år kan kalles fruktbryllup, 8 år gummibryllup, 9 år linnetbryllup, 10 år porselensbryllup, 13 år blondebryllup og 20 år bronsebryllup!

Ikke alle år har navn, og da holder det bare å huske på datoen og gjøre litt ekstra ut av den. Som det året vi skulle feire med god middag på Laholmen i Strømstad, og jeg var redd for å få parkeringsbot fordi automaten ikke ville ta imot pengene våre. Det endte tilslutt med at vi kjørte hjem, men på veien stakk vi innom Svinesund, og det endte opp med å bli en ekte harrytur. Kvelden ble tilbrakt på verandaen med tina reker og "svensk" hvitvin fra kartong!
Den dagen husker vi veldig godt. Spesielt fordi det sto i avisa dagen etter at ingen norske fikk parkeringsbot i Sverige. Det var dengang da. Sånn er det visstnok ikke lenger.

Ønsker Emelie og hennes husbond til lykke med den store dagen! ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

1 kommentar:

  1. Da har jeg nettopp hatt sukker på min, da skjønner jeg hvorfor gubben kom hjem med hjemmelaget bringebær drops til meg ;) Ha en kjempefin dag

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.