tirsdag 29. juni 2010

IUCN truede arter

 Flueblomst, fotograf:  ukjent



Det er skrevet såkalte røde lister over truede plantearter. Organisasjonen International Unit for Conservation of Nature and Natural resources - IUCN, har utarbeida en global oversikt. Plantene er inndelt i fire kategorier etter graden  av negativ påvirkning:

utdødde arter
truede arter
sårede arter
sjeldne arter

Jeg vil prøve å finne ut om det finnes arter i nærheten av hvor jeg bor og samle så mye informasjon jeg kan om dem, til nytte og glede for folk flest!
Nesten 50 %  av artene på rødlista i Norge lever i skogen.
I Skandinavia er flueblomsten blant en av de mest truedeartene. Hvis den fremdeles finnes, vokser den i området der jeg bor! Den er freda. Se mer informasjon om blomsten!


http://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonal_r%C3%B8dliste

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.