tirsdag 29. juni 2010

Gartneren Miró



Gartnermetaforen kommer fra et berømt intervju hvor Miró selv omtalte seg som en gartner.
- Jeg jobber som en gartner, sa han og forklarte hvordan han arbeidet ut fra en filosofi om at hans verk grodde frem, så lenge han som kunstner var lydhør ovenfor materialenes iboende kraft. Han fortalte at han så på atelieret sitt som en kjøkkenhage. Her hentet han sine inntrykk og her lot han verkene sine vokse seg store og sterke.
http://www.hok.no/joan-miro-kunstens-gartner.4666047-30477.html

I dag har jeg vært og sett utstillingen av Mirós arbeider på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. Det var et gjensyn med kunstverk jeg har sett før både i altelieret hans i Palma på Mallorca, i Barcelona og i Saint Paul.

Jeg burde ha notert meg flere av sitatene som var skrevet på galleriveggene, men så smart var jeg altså ikke. Umulig å finne dem på nettet er det også! Det er virkelig noen herlige uttalelser han har kommet med under intervjuer med ulike journalister opp gjennom tidene.






Noen utvalgte bilder fra utstillingen. Klikk på bildet under!






Mirós kunst er leken og humurfylt, litt absurd og en del surrealistisk, og de farverike fantasifigurene hans faller nok i smak hos de fleste!






Bildet er en lenke til utstillingen jeg besøkte i september.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.