søndag 11. april 2010

Gjødsling og vanningsystem i drivhuset




Aprikosetreet var overlevd vinteren i drivhuset uten ekstra varme og har nå kommet med små skudd.
Hvem vet... kanskje jeg kan høste aprikoser i oktober.

Gjødsling

* aldri gjødsle på tørr jord
* aldri gjødsle sjuke planter eller nyplantede vekster, bortsett fra roser!
* aldri gjødsel til planter som hviler
* gjødsle når det kommer nye skudd

Dette er noen av de gode rådene jeg prøver å følge. Jeg skal ikke skryte på meg å kunne noe om gjødsling, for er det noe jeg har bomma på, så er det nettopp det. Mange planter har i åras løp gått dukken på grunn av mine manglende kunnskaper om å gi passe.
I går og i dag har jeg gjødsla rosene ved å skrape bort noe jord inntil dem og strødd litt gjødsel for roser rundt stammene og tilslutt hyppa over med jord igjen. Litt kalt har dem fått også.
Det mangler kun litt ny jord på toppen, så er rosebedene klare til en ny vår....

Det gamle termometeret viser 49 grader i sola på kjøkkenterrassen. Det er veldig varmt, men jeg tror ikke på det!
Den store drivhusklargjøringsdagen:
Alle planterester kastet ut (vinteren kom litt brått på i høst, så drivhuset ble bare overlatt til seg sjøl med visne planter oppetter vegger og tak), vinduene vasket, jorda ruska i, fikentreet og kiwiplantene satt i inn, persille og rucola flyttet, gulvet feia, mose fjerna og vanningssystemet studert.

I fjor fikk jeg et vanningssytem av en hyggelig haveinterissert kar litt lenger nede i bakken vår. Han hadde hatt planer om eget drivhus en gang, men drømmen hadde aldri blitt virkelighet, så et vanningssystem lå bare å tok opp plass i kjelleren. Ville jeg ha det?
Sjølsagt takket jeg ja, men det ble aldri montert i fjor. I år er tida der, men hvor var veiledningen? Borte vekk... på vannrøret sto det trykt: Gardena mini drip system. Nettet kom til hjelp som mange ganger før. Til og med en egen video på You tube med alle den informasjonen jeg måtte ønske meg:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.