lørdag 13. mars 2010

Veien videre inn i Gorges du Todra




Elva har gravd en stupbratt kløft gjennom et goldt landskap, men langs vannkanten vokser daddelpalmene, kaktusene, mandeltrærne og frodig grønt gress. Til og med en liten blomst klamrer seg til det røde kalkfjellet.
Vi gikk turen nedover til fots, og på veien oppdaget jeg flere blomster, både ukjente og kjente.







På det smaleste er slukten eller juvet bare et par meter bred, men over 300 m fra bunn til topp.






Når sola står høyest på himmelen om sommeren, er det dirrende varmt her, og da er det godt å trekke inne i de svale smugene mellom de høye leirehusene.





På turen nedover kløfta møtte vi på en del skolebarn som var veldig nysgjerrige på disse turistene som kom slentrende nedover den støvete veien. En gjeng gutter stimet rundt oss og var ivrige på å bruke de få glosene de kunne på engelsk. Ei ung jente viste stolt fram et ukeblad fullt av reklame for hudkrem og bodylotion. Ikke mer skole for den unge jenta, for på spørsmål om skole, ristet ho bare på hodet. Nei, du skal vel snart giftes bort, tenkte jeg. Hadde jeg bodd her og vært femten år, ville nok opprøret kommet før eller siden!





2 kommentarer:

  1. Fantastisk flott natur! Er det mandelblomster på det nest nederste bildet? De var nydelige :) Noen ganger er det tankevekkende å møte fremmede kulturer, som med jenta du traff. Jeg er veldig takknemlig for at jeg bor i Norge :)

    SvarSlett
  2. Härliga bilder! Jag gillar speciellt den där tygen (mattorna) hänger ner från hustaken. Fint.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.