søndag 14. mars 2010

Hennamaling på henda






I høst skrev jeg på bloggen at jeg ønsket å bli dekorert på hendene etter gammel berbersk tradisjon, og jeg ble gjennom reiseselskapet lovet at en berberkvinne skulle komme til hotellet vårt i Tinerhir....

Hei Bjørg Nina

Jeg forstår du er interessert i hennamaling. Det er spennende og er mye brukt i Marokko.
Berbertatoveringer ble mye brukt i gamledager ca. 70 prosent av kvinnene ble tatovert i ansiktet og på andre deler av kroppen for å vise stammetilhørighet og rett og slett at hun var gifteferdig. Dette ble gjort med en nål og man brukte indigo, dette blir da permanent og varer hele livet.
Henna brukes derimot både på hår og hud spesiellt i tilknyttning til de store festdager eller høytider, dette utføres stort sett av kvinnlige spesialister som kommer hjem til kvinnene så det finnes ingen verksteder.
Om du vil at vi arrangerer dette på turen så er det sikkert mulig å få til, vi må da be "hennadamen" å komme til hotellet vi bor på.

Med vennlig hilsen
Anne Marthe Barfod


og forventningene var store da jeg kom ned i det åpne, sentrale rommet som kalles riad, der "hennadamen" skulle vente!
Jeg ble presentert for flere ulike mønstre, og jeg valgte ut to ulike, et organisk i formen med blader som snor seg rundt håndleddet på høyre og et mer geometrisk i "ruterform" på venstre.
Blandingen besto av knuste blad fra hennaplanta, nellik, sukker, kaffe og vann. Det ble etter tørkingen fiksert med en masse av hvitløk, lime- og sitronsaft!

Les mer om henna-tatoovering i Marokko ved å hklkke på bildet:





Og sånn ble det seende ut dagen etter da belegget var fjernet. Klikk på bildet for å lese tidligere innlegg om henna-totoovering!





http://articlet.com/article2447.html

2 kommentarer:

  1. Så stiligt, du är beundransvärd. Full av vetgirighet och inte rädd för att testa. Dina händer ser jättefina ut :)

    SvarSlett
  2. Hej Björg!
    Jag har varit inne och kikat lite förut, men inte skrivit ngt. Du är i Marocko, och du visar så många härliga, spännande och intressanta foton därifrån.
    Så jag har inte glömt bort dig, menar jag...
    Vad spännande med hennafärgade händer! Däremot har jag svårt för att tycka om permanent tatuering...Men det är ju en smaksak.
    Ha en fortsatt trevlig resa!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.