torsdag 25. mars 2010

Æ for æsene, ABC-tema



 
Odin samler alle æsene.
Han forteller dem hva som er gjort
- og hva som må gjøres...

Illustrasjonen og teksten er hentet fra boka Heimdalls sønner av Tor Åge Bringsværd. Illustrasjonene i denne boka er laget av Stella East.

Æser, norrønt æsir, hovedguddommene i norrøn mytologi. Æsene var høyere vesener enn jotner, dverger og alver, og de rådde over menneskene. En kvinnelig guddom ble kalt åsynje, en mannlig ble kalt ås. Æsenes bolig het Åsgård.
Æsene var udødelige, men skulle en gang gå under i Ragnarok. Ifølge Snorres Edda var de fremste æsene Odin, Tor, Balder, Ty, Heimdall, Brage, Forsete, Hod, Ull, Våle og Vidar. Hertil kommer Loke, som egentlig var en jotun, og ofte stod i motsetningsforhold til de andre æsene. Åsynjene var koner og søstre til de mannlige guddommene; de viktigste var Frigg, Nanna og Idun. Opptatt blant æsene var også Njord, Frøy og Frøya, som egentlig var vaner. Flere av dem hadde en særegen kult.
Med andre ord er det to hovedslekter i norrøn mytologi, Æsene som Odin og Tor hørte til, og Vanene som Frøya og Frøy hørte til. Disse to slektene lå stadig i konflikt med hverandre, men Frøya og Frøy ble godtatt av Æsene blant annet fordi Frøya lærte Odin å seide.



Flere innlegg på Æ er å finne hos Petunia på:



Teksten er sakset fra Store norske lesksikon - som var nær ved å bli lagt ned fra 1.juni. Heldigvis ser det ut til at Norges fremste digtale oppslagsverk vil fortsette å eksistere ennå en tid framover. Det er behov for slike kilder i en verden som overøses av useriøse tekster og forklaringer.
Pressemelding. Store norske leksikon avvikles 1. juli som en forlagseid tjeneste - Vil et norsk nasjonalt leksikon få leve videre som stiftelse med offentlig finansiering?

15 kommentarer:

  1. jeg elsker alver og deres historier,ja det er noen med dette guddommelige som tiltrekker min int. Selv om jeg ikke har lest mye om det, har jeg et bilde i mitt hode som illustrerer dem ganske så riktig. Hvis jeg leser meg gjennom en kort versjon av bøkene,jeg skulle ønske jeg hadde ro og tid til og kose meg med bøker. Men når jeg blir,eldre og arbeid,unger,og hus blir til leilighet skal jeg grave meg ned i bøker.Et mål og se fram til,og alt til sin tid :)

    SvarSlett
  2. Asar, jättar och de andra är ju spännande sen barndomen, saknar som vanligt kunnskap, men du skriver att Fröya egentligen var 'vaner', har du skrivit om det förrut och jag har glömt det. Vaner kan jag absolut ingenting om.. eller var det dom 'shamanerna' som hette det.. nei, det var seid eller något..Nåja, källa till kunnskap är du :)

    SvarSlett
  3. Åh, så spændende igen at læse, hvad du skriver - du ved alt for fortiden! Underviser du i mytologi?
    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlett
  4. Når jeg tenke på æsene, så tenker jeg på de små figurene i Ronja Røverdatter filmen som kommer snikende frem bak stubber og fra under mose:)
    Det er spennende å lese om dette. Kan tenke meg hvordan disse fortellingene hadde virkning på vikingene for lenge siden....

    SvarSlett
  5. Smart løsning på en vanskelig bokstav! -Margit-

    SvarSlett
  6. Så herlig å hilse på historien om æsene igjen. Synes det var kjempespennende og lese om når jeg mindre. Ha en riktig god påske!

    SvarSlett
  7. Vel, da er det vel ikke annet å si at jeg tilhører æsene. Om det er fornavnet da, som gjelder;))

    Glimrende innlegg

    Ha en riktig god påske

    SvarSlett
  8. Väldigt spännande inlägg:)
    Ha en trevlig helg!

    SvarSlett
  9. Spännande inlägg!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  10. Dwettge er sånn som sønnen her i huset har lest masse om - intressant er det, et godt valg på Æ. God påske!

    SvarSlett
  11. Spennende innlegg, og bra løsning på en vrien bokstav.
    God helg :)

    SvarSlett
  12. Jeg sier som de andre her; spennende innlegg! Jeg får lyst til å lese mer om mytologien.
    Riktig god helg!

    SvarSlett
  13. Ett mycket intressant inlägg med bokstaven ae - ä! Tack, för jag fick veta lite om vår nordiska asasaga. Jag bjuder dig på ett äpple för det, ett Säfstaholm och tackar för du tittade in hos mig!
    Ha en trevlig lördagskväll och en bra söndag.
    Birgitta Beep

    SvarSlett
  14. Det var da morsomt at æser på norsk svarer til aser på dansk. Har du lagt mærke til at der er mange flere slægter, når man graver i mytologierne? Det er som om de forskellige stammer har dyrket hver deres forfader og så har de efterhånden slået sig sammen og ladet guderne "optage" hinanden i fællesskaberne. Det ville svare til at vi fandt en måde at forene Muhammed og Jesus (hvilket ville være meget svært!)

    SvarSlett
  15. Intressant bidrag! Jag skulle gärna vilja lära mig mer om nordisk mytologi. Jag har försökt läsa, men problemet är att jag glömmer så fort. Men lite har väl trots all fastnat genom åren.
    http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se/category/tema-fredag.html

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.