tirsdag 9. februar 2010

Kunstneren Erik Formoe

***
Høy i hatten


Dette bildet kjøpte jeg på Søndre Sandøy i sommer. Det er tidligere kollega, Erik Formoe, som har malt mannen med den høye hatten med oljefarver på finerplate. Det var da ett av hans ferskeste malerier. Endelig fikk jeg "han i hus".
Erik er kjent for å være en habil grafiker, og  trykkene hans har vært ettertrakta i mange år. Nå var tiden moden for å ta fram maling og pensler igjen - og det til stor glede for sitt publikum.
Interessen for utstillingen var voldsom- det var som å være sild i tømme under åpningen i det lille galleriet i Nedgården som dessverre nå er nedlagt.
Motivet, en ung mann med høy hatt og rutete vest, er som hentet ut av renessansens Venezia, og det var som skapt for veggen i stua, men det skal en jo aldri si om et maleri!
Det er et typisk Formoe-portrett der personen er vagt formet med et blikk som går innover stående i en litt statisk posisjon. Her hersker ro og orden. Bakgrunnen understreker nettopp det. Det finnes ingen uromomenter i den grå ensarta flata. Noen får muligens assosiasjoner til karneval og masker. Det er tid for det nå!
Jeg har en fransk kamerat som hvert år reiser til Venezia og karnevalet.
I en mail datert  27. januar, skrev han:  Next month will be for me The Carnival in Venice and then wait.....
Jeg skal be ha levere meg en tilstandsrapport derfra!
Karneval er ikke noe fremmed tema for Erik. Til karnevalet i Fredrikstad i 1983 lagde han en populær farverik  plakat. Jeg har den lagret i et skap, pent rullet sammen.
Av mangel på eget bilde av Eriks plakat fikk jeg kunstneren sjøl til å sende meg ett!


 

Det var en festlig tid.... og

Gratulerer med dagen, Erik!



 
  
 



Dette fant jeg mens jeg lette etter andre data:
"Erik Formoe er en gåteforteller. Hvert bilde kan være tusen bilder. Hvert spørsmål kan lede til tusen svar. Eller tusen nye spørsmål. Menneskene i Erik Formoes bilder er tause fortellere. Anonyme skikkelser som kanskje møtes, eller kanskje ikke. Tilsynelatende er de innadvendte melankolikere. Men hvis du virkelig ønsker å bli kjent med dem, avslører de seg som aktører i en følelsesladet maskerade der skinnet kan bedra. Alle bærer med seg skimt av glede, risp av smerte. De vet noe. Du kan ta del i hemmelighetene, bare du er nysgjerrig nok."

Utdrag fra katalogen Tidsriss av Bengt Børresen,
        Erik Formoe, malerier 1997 - 1998, Galleri 27, januar 1999  

Dette var mitt bidrag til plakatkonkurransen! Maska har formen som grunntegningen av Gamlebyen med bastioner og raveliner.
http://home.online.no/~sastrom/Dokumenter/gamlebyen.htm
viser jeg en annen plakat som også ble brukt under festlighetene, tegnet av eldstesønnen i huset da han var fir år gammel!
***

3 kommentarer:

  1. Hello to All! This is a very interesting posting about a very talented artist. Congratulation to have such Friends!
    News for Nina: the flower seeds are traveling to you. I sent them yesterday: monday and hope to get them there soon.
    Love: Blue Bird :-)

    SvarSlett
  2. Heisann!

    I look forward to watch the seeds spire and at last bloom.
    I will send you some seeds from some packages my husband bought when he was visiting
    Eden Project in Cornwall, England, in September.
    Thank you so much!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.