fredag 5. februar 2010

Hvor kom etruskerne fra?

*


I innlegget T for Turans blomster skriver jeg at det ennå ikke er enighet om hvor etruskerne kom fra.
Som en kommentar til dette sier TorAa:

Hvor etruskerne kom i fra, vet man litt mer om i dag, også om resten av spredningen av homo sapiens
https://genographic.nationalgeographic.com/genographic/index.html

Så, bra - tenkte jeg. Ny forskning! Nå kan jeg få vite med sikkerhet hvor de kom fra, om det var sjøveien østfra eller landeveien nordfra... Nysgjerrig som jeg er, leter jeg febrilsk på siden han har henvist til, men nei, ikke noe svar der heller. Mye interessant om etruskerne  - selv om alt er kjent for meg fra før.
Jeg gir meg ikke, kan det være noe jeg har oversett, og kommer inn på kart som viser folkevandringer.



 
 40.000 år siden

 
10.000 år siden


På kartene er dessverre ikke sjøveien tegnet inn, men det er tydelig at en rute østfra går til sørlige Tyskland over Polen, for så å snu sørover igjen mot Italia eller nordover gjennom Danmark. Det er likevel usikkert om språket deres er Indo-Europeisk. Det er funnet mange gjenstander med bokstaver på, men ingen som har lang nok tekst sånn at det er mulig å tyde det. Som kartene viser har det i uminnelige tider vandret folk fra øst mot kontinentet - strømmen har vært kontinuerlig!
Sannsynligvis er det en forbindelse mellom runertegn og etruskisk skriftegn. Jfr. innlegget om runer.
Wenche stiller spørsmål om speil. Det er funnet en mengde etrusiske speil, og nesten alle har inskripsjoner, men kun gude- og gudinne navn og enkelte få ord i tillegg.

https://genographic.nationalgeographic.com/genographic/lan/en/atlas.html
*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.