onsdag 30. desember 2009

Romjula 2009

Romjula 2009





Det er ikke blitt noe baking i denne romjula. Maling og pensel ble for store fristelser. Kaker er det likevel blitt nok av, så den saken er grei. Søtbehovet er dekket for uker framover. Bedre å forbruke kalorier enn få flere, tenkte jeg, og fikk fortsatt på prosjektet mitt fra jula i fjor.
Da klipte jeg julemotiver fra reklamebrosjyrer, magasiner og der det måtte finnes en stjerne, en juleblomst eller nisse, og limte på skuffene til en gammel arvet teakkommode. Kjøpte inn flotte keramikk håndtak (for slikk og ingenting på Indiska) som likner blomster til å erstatte de gamle fra 60-tallet. Hos Clas Olson fant jeg fire passende hjul til å feste på undersiden.
Det var ikke helt uten vedmod jeg malte teaktreet og fjernet alt som kunne minne om de gode, glade sekstiåra. Men kommoden var slitt etter mange år hos onkelen min, og jeg trengte et praktisk sted å oppbevare all julepynten. Nå kan jeg gjemme alt som ikke skal være framme under juleukene, i skuffene og ha julepynten i dem resten av året. Bare å trille kommoden under trappa, og vips så er alt ute av syne fram til neste jul.
Sidene er malt røde, fronten blå og toppen grønn. Der skal krybba stå. I år kom den bare opp til fotografering! Litt gullspray over utklippene og et lag eller to med lakk, så blir den ferdig!






Da jeg var ute i går og nøt kulde og snø, hentet jeg opp noen elendige trepotter under verandaen.
Etter mange år ute var det ikke stort å ta vare på - så det ut som ved første øyekast. MEN med to strøk julerød maling kom de til heder og verdighet igjen.

I kveld ventes kulderekord. Nå er det alt seksten minusgrader1
Romjula 2009

3 kommentarer:

  1. GOTT NYTT ÅR!
    Håper du har fler spännande inlägg under det nye året.

    SvarSlett
  2. Gjenbruk....ja det har jeg virkelig sansen for!
    God ide å lage en julepyntkommode!
    Godt nyttår!

    SvarSlett
  3. Smart med en oppbevaringskommode til all julepynten, det skulle jeg gjerne hatt plass til. Kommoden ble riktig så fin :)

    Ønsker deg et godt nytt år!
    (Blir nok en kald fornøyelse å tenne fyrverkeriet i morgen, ja...)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.