fredag 25. desember 2009

Julehjemmet

Juletreet vårt 2009




Etter en tur i snøfokk og skikkelig vintervær, kom vi hjem fra julebesøk i Telemark. Eplekransen som ble ferdig i siste lita før vi dro, hang fremdeles på inngangsdøra og ønska oss velkommen hjem. Hjertene er fra Hannes julegaveinnpakking i fjor- flott med gjenbruk! I år har søstera mi hatt gammeldagse "til og fra-lapper" på gavene - de blir juletrepynt til neste år sammen med hjerter laget av julepapir. Det er mye vakkert design med roser, stjerner og strålende farver.
Juletreet vårt sto like fint da vi kom inn i stua. Ingen katter hadde herjet med kuler eller stjerner. Vi går ikke lenger rundt juletreet og synger julesanger akkunpagnert av Herren i huset. Det får bli når det kommer småunger i familien igjen! Treet skal være like stort i alle åra framover. Stjerna skal nå helt til taket!
Ikke blir det jukletrefest heller med godteposer og julekake.
Maken til juletrefestene på jobben min fins ikke. Alle barna får bake fattigmann i bakeriet, snekre biler på tresløydverkstedet og synge til eget nisseorkester. Det var - og er for kollegaers barn, julas høydepunkt!









Vi har ikke glitter i år. Treet er pyntet med kuler fra flere land. De aller fineste og gjeveste er minner fra silkemarkedet i Beijing. Noen er også kjøpt på julemarked i Linz. Jeg synes det er artig med pynt kjøpt på ulike reiser. Vakre krystaller kjøpt på marked i Barcelona reflekterer strålene fra alle julelysene. Snøkrystallene er heklet av mora mi og gir en ekstra dimensjon til julestemningen i huset vårt.







Lille juleaften og juleaften ble feiret hos mine svigerforeldre. De har tradisjon på å servere lutefisk med pulversennep i kaffe med lefser til, på juleaften, men i år ble det lille juleaften-middag. Juleaften spiste vi ribbe, medisterkaker og julepølse med rødkål og grønne erter til. Et herlig måltid rundt bordet med svigermor, svigerfar, svoger, niese, eldtsesønn og mann. Pakkene ble delt ut etter desserten som vanlig var riskrem med rødsaus. Kvelden ble avsluttet med småkaker, is og kaffe hos min svigerinnes familie.






Julegaver:
Fra eldstesønnen fikk jeg bøkene Smaken av Provence, Provence for livsnytere og Discovering the Great Masters, helt i tråd med mine interesser!
Fra yngstemann og Hanne fikk jeg en nydelig skål dekorert med øyenstikkere... hva kunne ha  passet bedre? og en god undertrøye i silke og ull som en erstatning til den som nå er slitt ut!
Av Herren i huset fikk jeg to stilige puter. Vi har bestemt oss for at turen til Marokko på nyåret er den store julegaven i år!






Av faren min fikk jeg en konvolutt med verdifullt innhold og av søstera mi bordstøvsuger sammen med boka Kunsten å oppmuntre av Hallvor Skar. Den fikk jeg også av jobben, så her gjelder det å finne en god bok i innbytte!
Og fra svigerinnefamilien en stor konfekteske, og med hjem fra svjgermor fikk vi en hel favn lefser og glass med frosne, krøsta jordbær, og hjemmestrikka sokker i farvesprakende restegarn. Ho er også blitt bitt av "nå brukler vi opp det vi måtte ha av rester"! En fin miljøtanke!
Hadde vi vært hjemme hos oss sjøl, hadde vi hatt risengrynsgrøt på formiddagen med mandel i. Den som får mandelen, får en marsipangris i premie. Og her i huset har det aldri vært juks. Voksne har alltid hatt like stor sjanse som de små, til å få den. Regelen er at den som vinner, må dele med resten. Ved femtida hadde vi hatt julemiddag, men hva? Ja, på det spørsmålet er jeg svar skyldig, for vi har aldri den samme maten år etter år. Vi har tradisjon på å skifte meny!
Det kunne ha vært svinestek, kalkun, roastbiff, kalvestek, and eller ribbe. Det beste måltidet, etter min smak, har vært anda med herlig appelsinsaus. Til dessert har vi alltid det samme: hjemmelaget, i siste lita, karamelpudding!
Synes det er gøy at hver familie har sin egen måte å feire jula på.
Å gå i kirken sluttet vi med da vi ble egen familie. Jeg husker fra da jeg var seks år, tok faren vår oss jentene med på julegudstjeneste i kirken mens matmor ble hjemme ved grytene og passet steka. Bordet var dekka med finserviset da vi kom tilbake, og det luktet julemat i hele huset.
Juletreet vårt 2009

1 kommentar:

  1. What nice gifts! Especially the dragonfly bowl! So glad you had Anica holiday!
    * Hugs * deb

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.