onsdag 30. desember 2009

30. desember - Rosebusk i sne

30. desember




Rosebusk i sne

Jeg ser i sneen
en rosebusk.
Nu blir den med ett
til et levende: Husk!
En vissen torn
i en frossen jord.
Nu hører mitt hjerte
dens sagte ord:

Kan du huske mig
i min grønne dragt,
før jeg viste for dig
hele min pragt;
før solen hvisket
til knoppene:brist,
og fold jer ut
fra den grønne kvist.
Og regnet kom
som en elskers kyss.
Og siden sendte jeg
bladenes dryss
ned over den
nærende gode jord,
og dekket den halvt
med mitt rosenflor.
Og husker du mig
i mitt rigeste skrud?
Hver morgen sprang nye
knopper ud.
Og før du sov ind
bar en sommernattsvind
min søde duft
i din stue ind.

Du vågnet til solskind
og klar blå luft,
og  mod dig strømmet
igen min duft.
Kan du huske vor sommer,
huske mig, ven?
Så husk at jeg atter
kommer igen!
Harald Herdal



30. desember - Rose i sne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.