mandag 23. november 2009

Herman Hebler

invitasjon, trykk og bilde av det aller helligste




Herman Hebler ble født i Fredrikstad 23. september 1911. Han døde 21. august i forfjor som en gammel, aktiv, ungdommelig og oppegående mann. Han skapte kunst til det siste. Han er spesielt kjent for å være en anerkjent konstruktivist. Han har fått en mengde priser, og kunsten hans er representert i flere kjente gallerier i inn - og utland f. eks. Victoria and Albert  Museum i London.

Han var initiativtaker til Grafikktriennalen i Fredrikstad, og er æresmedlem i foreningen Norske Grafikere.
Jeg var så heldig å besøke han noen ganger fordi begge sønnene våre ønsket trykk av han i fødselsdagsgaver. Magnus fikk til og med spesialtrykt sine. Vi liker alle de rene, klare linjene hans som skjærer flatene på kryss og tvers.
Bildet jeg kjøpte minnet meg sterkt om inngangen til det aller helligste i Isistemplet i Asuan  som jeg var i høsten 2004.
Fram til 20. desember holder Ulla, hans kvinne gjennom alle år, åpen utstilling i Studio Hebler. Jeg fikk dessverre ikke overvært åpningen 7. november.











Se innlegget om Drømmer under. Drømmer kan være en kunstnerisk inspirasjon! Det var det for Herman Hebler.
xxx

2 kommentarer:

  1. Hei Bjørg Nina :)
    Tusen takk for award! Det var veldig hyggelig. Og festlig også, ettersom min plan var å gi til deg...

    Spennende å lese om din erfaring ang drømmer. Du skal få svar om drømmen din i løpet av dagen.

    SvarSlett
  2. Det siste bildet finner jeg svært spennende og fascinerende

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.