mandag 12. oktober 2009

Malaga, Picassomuseet

Malaga, Picassomuseet

Nå mangler jeg bare Guernica fra 1937, så har jeg vel sett det meste av Picassos kunstverk som er tilgjengelig på denne siden av Atlanteren. Jeg er en stor beundrer av den enorme kreativiten og den enestående ferdigheten han har vist gjennom hele sitt virke som kunstner. Ingen annen har klart å fornye seg som han.



Er det kunstneren selv som haster forbi?

Picasso ble født i Malaga 25. oktober 1881. Faren hans var lærer i kunstfag, og da Picasso som barn ble liggende syk i senga en lang tid, fikk han farverblyanter slik at han kunne "tegne seg frisk"!
I 1998 besøkte jeg klosteret Montserrat, og der henger det et maleri av Picasso malt da han var 12 år. Det var bare å bøye seg i støvet og la seg imponere over den unge guttens begavelse!

Han ble imidletid fort lei av å male virkeligheten. Alt i 1901 maler han det som vi forbinder med hans blå periode. Så følger den rosa perioden. I 1907 maler han Pikene i Avignon. Det blir stående som porten inn til kubismen som deles inn i den analytiske og den syntetiske, så følger en periode med collage i 1912, før den klassiske perioden overtar etter første verdenskrig.

Deretter maler han igjen litt kubistisk og surrealistisk. De siste arbeidene hans er blanding og videre utvikling av hans tidligere stiler.
Foruten å tegne og male var Picasso en habil grafiker, keramiker og skulptør.
Han døde 8. 4pril 1973 i Mougins rett etter han skålte og sa:" Skål for meg, skål for min helse, for dere vet jeg kan ikke drikke mer!"


Tre duer, 18. nov. 1960, 49,5x107,5 cm

Alle museene i Barcelona, Antibes og Malaga har etablert seg i typiske spanske steinbygninger og har en god atmosfare å se på kunst i.
Rettelse: Antibes er i Frankrike, og huset kan da ikke være spansk!



Fra 1950-tallet moret Picasso seg med å male sine egne versjoner av Las Meninas av Diego Velazquez. Gjennom en lang serie tar han for seg lille prinsesse Margareta og hennes hoffdamer.


Diego velazquez, Las Meninas, 1656, Pradomuseet, Madrid

Han lot seg også inspirere av andre kjente malere som Goya, Delacroix og Manet.

Mer info: http://www.artelino.com/articles/pablo_picasso.asp
http://www.buzzle.com/articles/pablo-picasso-biography.html

1 kommentar:

  1. Picasso er flott, helt enig med deg. Besøkte museet i Malaga i sommer og for et par år siden såg eg Gernica i Madrid, det var utrolig flott og digert. Picasso er en takknemlig maler å undervise om, han fenger unger også. Ha ein fin dag.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.