onsdag 7. oktober 2009

Farvenes språk, pigmenter og partikler

Farvene språk, pigmenter og partikler

I dag spurte jeg elever som skulle ha naturfagprøve i blant annet fotosyntesen, om de hadde lært hva det er som gjør at noen flater sender tilbake grønt lys som bladene, og noen flater sender tilbake gult lys som blomstens kronblader.
Men det hadde de ikke lært. Det lærte ikke jeg heller på skolen.
I voksen alder lurer jeg derfor på alt mellom himmel og jord.
Jeg vet hva som skjer, bare ikke hvorfor!
Hva er det som får pigmenter til å oppføre seg slik at de sender tilbake ulike farver i form av lys?
Er det en kjemisk forklaring?
Er det her fysikk og kjemi møtes?

En av guttene hadde på seg en flott stripete jakke i alle regnbuens farver. Den skulle jeg jo hatt som illiustrasjon her...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.