torsdag 15. oktober 2009

En duft av høst? - Frøyas katter


En duft av høst


Intichanta, nei den lukter ingenting!

Frøya hadde en vogn som ble dratt av to katter. Hva slags katter det er snakk om, sier Snorre ingenting om, men jeg forestiller meg det var to norske skogskatter lik Sia.
I en bok jeg har, står det at de var røde. Andre steder har jeg lest at de var ravn-svarte, grå og nå nettopp på wikipedia blå!!!
Det tror jeg ikke på...
At de har hatt vinger tror jeg heller ikke på!
Kattenes navn har jeg kun kommet over én gang i en avhandling, Germansk Mytologi Og Verdensanskuelse, skrevet av Varg Vikenes, Kælinn og Brundr. Jeg regner med at han har brukt tyske kilder, og der finnes nok en del informasjon som vi mindre språkkyndige går glipp av.




Oppdaget en bok der de har andre navn: Bygull (Biegull/honning) og Trjegul (Tregull/rav) av
Deanna J. Conways, Moon magick: myth & magick, crafts & recipes, rituals & spells
xxx

1 kommentar:

  1. Tusen tack for alle tips, du är helt fantastisk, synd jeg ikke kjennte deg når jeg var bildlärare.Du måste väre en tillgång på din skole.
    Jeg har en fölelse av att kattene skulle vere svarte og grå og elegante ,lite guddommelige som siameskattene..Jeg må tänke på dette.
    Vilken underbar katt du har.Det är presis en sånn jeg skulle vilje ha om jeg bodde mere kattvänligt.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.