torsdag 3. september 2009

Villapal, Malus sylvestris/Rosefamilien

Villapal


Jeg har fått helt sansen for å ta nattbilder. Siden speilrefleks- kameraet mitt er til rens (oppdaget plutselig et rusk inni linsa enda jeg aldri har skrudd av objektivet. Derfor er det levert til en sjekk), brukte jeg det lille kompaktkameraet mitt. Jeg så absolutt ingenting på displayet i går kveld. Alt var bare svart.

Det ble nesten som i gamle dager da filmen ble framkalt i mørkerommet, og motivet kom fram, sakte og sikkert, på papiret.
På dataens skrivebord åpenbarte det seg en kvist med utrolig mye frukt, det bogner, og eplene har en nydelig farve som kommer godt fram i mørket - en frisk kontrast til de grønne bladene.

Her er det bare å forsyne seg.... aner ikke hvordan de smaker, sikkert sure selv om de henger lavt! Sannsynligvis flotte til eplekake, nam!

Vildapel

Hur är det möjligt?
Hur spirande en sådan ljuvlig mångfald,
en sådan frisk och fin och luftig blomsky,
en sådan skog av vridna vilda grenar,
en sådan skrovlig bark med gröna lavar
alltsammans bara
ur en och samma lilla mörka kärna?
Där låg det, allt, stam, grenar, blad och bark och lätta blommor
hopträngt i hjärtgestalt.

Men vi är apelns spegelbild i vatten.
Ur rikedomar utan gräns och botten,
ur unga dagars lätta ljusa fruktblom,
ur enkla barken av ett enkelt liv, samlas vi långsamt,
tills allting ligger stilla, tätnat, slutet
inom en hjärtekärna...
Hur är det möjligt?
Karin Boye

Det burde ha vært et vers om eplefrukten også for at det skulle stå bedre til bildet.
Kanskje noen tar opp tråden?




Allerede i Magnus Lagabotes landlov fra slutten av 1200-tallet, nevnes epler. Dette er det eldste vitnesbyrd vi har om epledyrking i Norge. Det fantes epler i Norge før den tiden, Osebergdronningen fikk en bøtte epler med seg i graven. Vi vet ikke om de var ville eller dyrkete, men de forteller i hvert fall om at epler allerede da ble brukt i husholdningen.
Villapal finnes spredt i berg og skogkanter nord til Nordland. Eplene er små og sure i forhold til haveepler. Litt frost gjør dem søtere.
Fra gammelt av har eplet vært symbol på elskov og makt.
Frøya er knyttet til epler. Mer om det senere.




4 kommentarer:

  1. Jeg setter sån pris på dine lærerike innlegg. Her er mye å hente for alle og enhver. Tenk hvilken kilde til kunnskap for den som søker, og dessuten så kan man jo oversette hvis man tilfeldigvis er fra et annet land ;). Tenker du trenger en svensk dame også i ditt "galleri", mente jeg var der fra før, men der ser man.

    SvarSlett
  2. PS Har du lagt merke til at jeg også har sansen for bokstavrim!!!!!! DS

    SvarSlett
  3. Ja, det er ei herleg tid med norske epler og andre frukter. Bær, grønsaker og urter i alle farger, det frester å leve sunt rett og slett, og til å ta fram fotoapperatet Flott med opplysning og lærdom. Kjempefin blogg, ha ein fin kveld.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.