onsdag 23. september 2009

De gamle treskoene

Tresko


Treskoene henger til pynt på veggen nå. Paret er laget på et verksted i Stavangerområdet. Den er som alle andre bedrifter som produserte håndtverksprodukter, lagt ned for legge siden. Der satt kanskje fem seks mannfolk og spikka fra størrelse 34 til 43 med "med kjeften full av skrå"! Jeg har et par for store føtter også.
De er av samme type som morfaren til Wenche gikk med på brygga i Bergen for kanskje hundre år siden. Mine har aldri vært brukt. De er bare et flott minne om en svunnen tid.

Vi gikk også i mye i tresko som barn. Moren min kalte dem for "trebånnær" fordi det var jo ikke skikkelige tresko, bare bunnen var av tre! Vi kjøpte dem på torvet i Strømstad. Jeg husker også at jeg fikk noen lekre røde med høye hæler. Kan ikke ha vært mer enn 10 år. Dem var det stas å gå med. Det var nok en del jenter som misunte meg de røde med høye hæler...

Se Wenches tegning av bestefarens tresko på trollochsitroner.blogspot.com

5 kommentarer:

  1. Flåtte tresko, helt elegante.Min morfar hade mycket tydligt gjort skoene själv.Det var mange merker etter att kniven etter meiselen hade slintet, så han kom så nära.

    SvarSlett
  2. Jeg er nå svensk og født med träskor på beinen akkurat som dere kom til verlden i følge av ski.. Hadde ikke høye hæler men "platåpjuck" det var liksom en tyck sula ekstra under, tykk som traktordekk..vinglet godt av gårde...

    SvarSlett
  3. Hei på deg! Takk for kommentaren du la igjen hos meg;)
    Artig med tresko;) Som barn gikk jeg masse med tresko..så de er absolutt litt av min oppvekst!(og busserull faktisk;))
    Er det ikke påfallende at de to første innleggene her er fra svensker;)..artig!
    Ønsker deg en fortsatt hyggelig kveld..og du tar mange fine naturbilder!

    SvarSlett
  4. Hei igjen! Jeg blir i løpet av dette året med i bloggedamer 40+ ;)Ungene mine er i kindereggaldren;)
    Grunnen til treskoene og busserullen var nok at min kjære bestefar gikk med busserull på gården de hadde. Jeg så opp til bestefaren min å ville være lik som han;)Ja, jeg var en guttejente med hjemmeværende mor. Ikke mye påvirkning fra hverken barnehager eller annet enn barne-tv fra 18.00-18.30;)Så det var min bestefar som påvirket meg og min hang til busseruller;)
    Jeg tenkte mitt om "Hjemkomsten" i starten jeg også...dans liksom?!..ikke meg det!
    -Men boka ble bedre og bedre, side for side, syns jeg. Hislop er veldig god på det å føre leseren inn i stemningen av følelser, syns jeg..men dette er meg da;)
    Lykke til med boka di! Det er uansett berikende å lese;)
    En fortsatt fin dag ønskes!

    SvarSlett
  5. ..Glemte èn ting...
    Du skal til Granada i disse dager?? Så heldig!!!!Er det derfor du leser "Hjemkomsten" nå kanskje?Da vil du i såfall få maks utbytte av boka;)
    Ønsker deg en riktig fin tur.Kos deg masse!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.