tirsdag 18. august 2009

Svalestjert og strandkvann

Svalestjert Her var det engang fullt av strandkvann!


Sommeren for to år siden tok jeg bilder av en stor og praktfull sommerfugl på noen øyer som heter Flatskjær. Det bildet som jeg var mest fornøyd med, lagret jeg på datamaskina mi som nå skal vurderes om lar seg reparere eller ikke.
Jeg fant aldri noe mer ut om sommerfuglen. I lokalavisa i går var det et bilde av tilsvarende sommerfugl med spørsmål om noen kjenner til arten. I dag kom svaret: svalestjert!


Skandinavias største sommerfugl.


Det viser seg at larvene lever av strandkvann... og jeg som nettopp har røska alle kvannplantene som hadde spredd seg utover i medisinurtebedet, opp med spett og spade. Ikke en rot skulle stå igjen!
Altså, ingen føde for larver som kunne ha blitt til skjønne sommerfugler i haven.




Disse bildene tok jeg sommeren 2003 på Flatskjær.





xxx

3 kommentarer:

  1. Svalestjert-sommerfuglen er utrolig flott! Jeg leste også om den i avisa. Tenkte å kjøpe meg en sommerfuglbusk, men kanskje det blir strandkvann i stedet...?

    SvarSlett
  2. En avlegger fra strandkvannen tok jeg på en av holmene. Den spredte seg utrolig villig og var umulig å holde skikk på. Du bør ha den skjermet. Ellers har jeg liste over hvilke blomster sommerfuglene tiltrekkes av. Har ennå ikke lagt det ut som innlegg.
    Nå har jeg frø fra Karmøy av skogskvann som kan bli kjempehøy. Sår det på senvinteren.Sommerfugllarvene synes sikkert ikke bladene på den er like gode!Eller elsker de jo bergmynta og den gule du vet... nå er noen frø snart modne på toppblomstene!

    SvarSlett
  3. Hei igjen! Håper du legger ut lista over hvilke blomster sommerfuglene tiltrekkes av, det hadde vært interessant å vite. Og tusen takk for tilbudet om frø fra den gule, det tas imot med stor takk :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.